Wednesday, August 13, 2014

Setiap kesilapan dapat diatasi, jika mahu! (4)

Penulis akan cuba membahas apa kandungan daripada ruangan yang terbatas itu. Di kalangan kenalan penulis, sahabat penulis, saudara mara penulis sering terjumpa mereka yang selalu berkata: “Aku amat sibuk?” Merasa sibuk dengan berbagai jenis kegiatan dan urusan. Sibuk yang tak habis-habis. Hari ini sibuk, besok sibut, tolat sibuk, minggu berikutnya pun sibuk.

Pada dasarnya setiap orang, ya kita yang bergelar manusia. Tak kisah raja atau rakyat biasa mempunyai kesibukan masing-masing. Tetapi tetap saja Allah memberikan jumlah yang sama kepada setiap orang, yakni diberi waktu 24 jam sehari.

Nah, yang penulis hendak tekankan di sini adalah jangan sampai kesibukan ini membuat kita lupa untuk merencanakan perkara-perkara yang jauh lebih penting dari kehidupan kita. Lalu penulis teringat kepada ungkapan: “Jangan berkerja dikendalikan oleh waktu, tapi waktu itu yang harus kita kendalikan.” (Don’t work for the time but the time work for you). Bahkan dalam tamadun awal Islam, Ali bin Abi Thalib pernah mengatakan bahawa waktu itu seperti pedang. Maknanya jika kita tidak boleh menggunakannya, maka pedang itu boleh membunuh diri kita. Namun jika menggunakan masa atau waktu itu dengan baik, maka waktu itu amat berfaedah buat kita.

Jika awal-awal lagi kita merasa terlalu sibuk sehingga tidak mempunyai masa untuk hal-hal yang lebih bermakna dalam kehidupan ini sesungguhnya kita sudah menyekat rasa yakin diri kita sendiri. Faham-faham sajalah! Kemudian ada orang berkata: “Saya tidak pandai.”

Pernahkah kita merasa ketika ingin mendapat satu keberhasilan ada satu hambatan atau ada satu keyakinan yang boleh melemahkan diri kita? Mungkin ada keraguan dalam diri kita. Pandai kalau diterjemahkan dalam dunia pendidikan sering kali diertikan tahap pertama atau mungkin indeks prestasi di atas 2, di atas rata-rata. Tentu saja yang penulis maksud dengan cerdas di sini bukan semata-mata kecerdasan akademik, kerana kita tahu Allah menciptakan kita ada dua otak, belahan kiri dan belahan kanan. Otak kiri dan otak kanan, ada IQ (Intellectual Quotient), ada EQ (Emotional Quotient).

Delapan puluh peratus kecerdasan orang bukan ditentukan oleh kecerdasan akademik, tetapi kecerdasan emosi kita. Jadi ketika kita berkata, “Saya tidak pandai,” itu patut kita pertanyakan semula, benarkah kita tidak pandai? Benar atau tidak!

Wallahu a’lam.

Haji Mohd. Salleh Abdul Latif
Cetusan Minda Bilangan 108
Pelita Brunei  
27 May 2014 

No comments:

Post a Comment