Friday, August 22, 2014

Doa ketibaan jenazah MH17

Bismillaahirrahmaanirrahiim

Pada hari yang penuh keberkatan ini, dengan rasa  kehambaan dan penuh pengharapan, kami bermohon kepadaMu Ya Allah di majlis istiadat penghormatan jenazah tragedy MH17 ini kurniakanlah ke atas kami kehormatan Ya Allah bagi menyambut ketibaan dua jenazah penumpang MH17.

Bismillahiala milati rasulullah saw
Ya Allah Ya Hayyu Ya Qayyuumu

Berikanlah keampunan, kehormatan dan kesejahteraan khususnya kepada dua jenazah ini., allahyarhamah Ariza bt Gazalee dan allahyarham Muhammad Afif b Tambi begitu juga dengan jenazah-jenazah yang lain.

Allah hummaghfir lahum, war hamhum, wa’afihi a’afu ’anhum

Ya Allah berikanlah keampunan bagi kedua-dua jenazah ini, tingkatkanlah darjatnya di sisiMu Ya Allah, tempatkanlah mereka di kalangan orang-orang yang mendapat petunjukMu Ya Allah. Kurniakanlah mereka kelapangan dalam kuburnya, dan terangilah mereka dengan cahaya nikmat surgaMu Ya Allah. Jadikanlah yang ditujunya ini yakni alam akhirat mereka lebih baik daripada negeri yang ditinggalkan.

Allahumma Ya Fatah Ya Aliim Ya Allah

Sesungguhnya kami ini adalah milikMu jua, kepadaMu kami dikembalikan. Innalillahi wainnailahi rojiun. Seterusnya kami pohonkan, khususnya kepada ahli keluarga sekalian, kekuatan iman, ketabahan hati dan kesabaran jiwa dalam menghadapi musibah ini agar pemergian mereka sentiasa didoakan, mudah-mudahan roh-roh mereka sentiasa dirahmati dan diampuni, ditempatkan dalam surgaMu Ya Allah bersama-sama orang yang soleh.

Akhirnya kami pohonkan, permudahkanlah, permudahkanlah, permudahkanlah Ya Allah segala urusan penyelenggaraan jenazah-jenazah ini dengan lancar, selamat dan sempurna. Kekalkanlah kerjasama dan persefahaman saling bantu membantu, hormat menghormati dan kasih sayang yang berpanjangan.

Rabbana atina fiddunya hasanatan wa fil akhirati hasanatan waqina ’azabannar.
Wassalallahuala saidina Muhammadin waala alihi wassohbi ajimain wal hamdu lillahi rabbi ’alameen.

Al-Fatehah.

Lapangan Terbang TUDM
Kuching Sarawak
22 Ogos 2014

No comments:

Post a Comment