Tuesday, August 19, 2014

Kembali kepada fitrah

Ya Sami ‘ dan Ya Basir

Ya Allah Ya Khalik yang Maha Menciptakan, sesungguhnya Engkau telah menciptakan hambaMu ini dengan penuh kesempurnaan dan kesucian fitrahMu. Engkau telah meniupkan ke dalam jiwaku ini sedikit sifat-sifatMu. Ya Allah agar dengan sifat-sifat itu hambaMu mampu menzakatkan dan mengeluarkannya kepada manusia yang berada di sekelilingku.

Ya Allah, hambaMu memohon kepadaMu Ya Mu’id yang Maha Mengembalikan. Kembalikanlah jiwa hamba ini kepada kesucian dan kesempurnaan fitrahMu. Ya Rahman yang Maha Pemurah, Ya Rahim yang Maha Mengasihani, bantulah hambaMu ini menaburkan kasih sayang sesama insan agar dengan kasih sayang ini, kami dapat hidup harmoni dan bahagia serta mampu membantu sesama kami.

Ya Allah Ya Afuww yang Maha Pemaaf, bantulah hambaMu ini mengeluarkan sifat pemaaf yang ada di dalam jiwa ini agarku mampu memaafkan sesama insan. Sesungguhnya hambaMu ini banyak melakukan kesalahan kepada ahli keluargaku, rakan-rakanku dan insan di sekelilingku kerana kejahilan hambaMu ini dan sering kali mengikut hawa nafsuku. Maafkan hambaMu ini Ya Allah Ya Qahhar, bantulah hambaMu ini menundukkan nafsuku agar ianya sentiasa menjurus ke arah kebaikan dan kebajikan.

Ya Allah Ya Wahhab yang Maha Pemberi, bantulah hambaMu ini mengeluarkan sifat pemberi yang ada di dalam jiwa ini agar hambaMu ini mampu memberi dan menghulurkan bantuan kepada insan-insan yang memerlukan tanpa mengira sesiapa pun. Ikhlaskan niatku agar setiap kebajikanku ini Engkau redai dan mendapat ganjaran pahalaMu.

Ya Allah Ya Halim yang Maha Penyantun, bantulah hambaMu ini menjadi seorang penyantun sesama insan. Ya Allah Ya Syakur yang Maha Menghargai, bantulah hambaMu ini agar aku mampu menghargai dan menghormati sesama insan. Ya Allah Ya Latif. Engkau lembutkanlah perkataan dan perbuatan hambaMu ini agar  aku mampu menjalinkan persahabatan sesama insan di dunia ini. Ya Majid yang Maha Mulia Budi Pekerti, bantulah hambaMu ini menjadi seorang yang berbudi pekerti mulia. Ya Jalil yang Maha Tulus dan Jujur, bantulah hambaMu ini agar setiap perbuatanku. Ya Quddus yang Maha Suci, bantulah hambaMu ini membersihkan menyucikan hati agar dapat melahirkan segala sifat-sifat baik yang Engkau kurniakan. Ya Ba’ith yang Maha Membangkitkan Semangat, bantulah hambaMu ini dalam membangkitkan semangat sesama insan bagi meneruskan perjuangan hidup ini.

Ya Allah hambaMu ini sedar daku hanyalah hamba kepadaMu yang diwujudkan di dunia ini hanyalah untuk taat dan patuh kepadaMu dan melaksanakan kebaikan kepada manusia sepertimana taat dan patuhnya matahari, bulan dan bintang yang tidak pernah mengerti keingkaran dan kemungkaran. HambaMu ini sedar sesungguhnya, setiap makhluk yang Engkau ciptakan mempunyai tugas yang Engkau arahkan dan aturkan. Bantulah hambaMu ini agar daku mampu melaksanakan tugas khalifahMu ini dengan mengeluarkan dan menzakatkan seluruh sifat-sifat baikMu yang Engkau tiupkan ke dalam jiwa ini.

Aameen.

Dr Wan Masri
Asmaul Husna atas namaMu aku merintih

No comments:

Post a Comment