Monday, August 25, 2014

Bicara hati ketika melontar jamrah

Ya Allah Ya Afuww yang Maha Memaafkan Ya Ghafur yang Maha Pengampun, Ya Tauwab yang Maha Menerima Taubat, ampunilah dosa-dosa hambaMu ini sama ada yang hambaMu ini sedar atau tidak sedar, dosa-dosa di atas kejahilanku, keingkaranku dan ketelanjuranku.

Ya Allah Ya Quddus, yang Maha Menyucikan, sucikanlah jiwaku dari segala penyakit-penyakit hati yang sedang menghinggapi jiwaku. Ya Allah Ya Jalil, jernihkanlah jiwaku yang kotor ini. Astaghfirullah, Allahuakhbar. Ya Quddus Ya Jalil, buangkanlah penyakit merasa diri hebat, penyakit merendahkan orang lain, penyakit ego, penyakit memandang negative kepada orang lain, penyakit mementingkan diri sendiri, penyakit sambil lewa pelajaran agama, penyakit membanding-bandingkan diri dengan orang lain, penyakit merasa ilmuku hebat dan merasa memiliki ilmi sedangkan ilmu itu semua adalah hakMu Ya Aliim, penyakit merasa hartaku banyak dan merasa memiliki harta kerana sesungguhnya harta itu hakMu Ya Ghani Ya Mughni yang Maha Kaya dan Memberi kekayaan, merasa malas berjuang walaupun hambaMu ini yakin rasulullah saw itu sentiasa berjuang sampai ke saat terakhir.

Ya Allah Ya Wadud, engkaulah yang Maha Pencinta, tiada Tuhan yang layak disembah melainkanMu. Lailahaillallah, Allahuakbar bantulah hambaMu ini membuang tuhan dunia, bantulah hambaMu ini membuang Tuhan manusia, bantulah hambaMu ini membuang tuhan nafsu. Hanya Engkau sahajalah Ya wadud yang Maha Pencinta yang layak duduk di dalam jiwaku. Bantulah hambaMu ini mengeluarkan semua tuhan dan berhala-berhala lain daripada hatiku ke genggamanku.

Sesungguhnya semua itu adalah amanah daripadaMu untuk hambaMu ini menggunakannya bagi menjalankan tugas khalifah di dunia ini. Hanya cintaMu sahaja yang kekal dan abadi yang mampu membuat jiwaku bahagia. Cinta-cinta lain hanyalah sementara dan tidak kekal, ianya akan pergi meninggalkanku tetapi Engkau Ya Wadud tidak akan pernah meninggalkanku walau sesaat pun.

Aameen.

Dr Wan Masri
Asmaul Husna atas namaMu aku merintih

No comments:

Post a Comment