Thursday, August 14, 2014

Doa Khatam Al-Quran

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Maha benar Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar dengan segala firmanNya dan benarlah rasulNya, nabi yang mulia dengan segala sabdanya, dan kami atas hal tersebut termasuk orang-orang yang menyaksikan.Wahai Tuhan kami, terimalah dari kami amalan kami, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

Ya Allah, berilah kami rezeki dari tiap-tiap huruf Al-Quran manisnya dan dari tiap-tiap juz Al-Quran balasannya.

Ya Allah, berilah kami rezeki dari huruf Alif kerukunan, dari huruf Ba keberkatan, dari huruf Ta tobat, dari huruf Sa pahala, dari huruf Jim keindahan, dari huruf Ha hikmah, dari huruf Kha kebaikan, dari huruf Dal penuntun, dari huruf Zal kecerdasan, dari huruf Ra rahmat, dari huruf Za kesucian, dari huruf Sin kebahagiaan, dari huruf Syin kesembuhan, dari huruf Sad kejujuran, dari huruf Dad penerang, dari huruf Ta pujian, dari huruf Za kemenangan, dari huruf ‘Ain ilmu, dari huruf Gin kecukupan, dari huruf Fa keberuntungan, dari huruf Qaf pendekatan diri (kepadaMu), dari huruf  Kaf karamah (kemuliaan), dari huruf Lam kasih sayang, dari huruf Mim pelajaran, dari huruf Nun cahaya, dari huruf Wawu hubungan, dari huruf Ha Hidayah, dari huruf Ya-nya keyakinan.

Ya Allah, berikanlah kepada kami manfaat dari Al-Quran yang Agung ini, tinggikanlah kedudukan kami berkat ayat-ayat Al-Quran yang penuh dengan hikmah. Terimalah dari kami bacaan kami, dan maafkanlah dari kami selama kami membaca Al-Quran bila terdapat kekeliruan atau kekurangan, atau memindahkan suatu kalimat dari tempat yang sebenarnya, atau mendahulukan atau mengakhirkan atau menambahkan atau mengurangi, atau penakwilan yang tidak sesuai dengan makna yang Engkau maksudkan, atau kebimbangan atau keraguan, atau lupa atau pembacaan yang buruk, atau terburu-buru di kala membaca Al-Quran atau malas atau terlalu cepat, atau terpelesetnya lidah atau waqaf yang bukan pada tempatnya, atau idgam yang bukan pada tempatnya atau izhar yang bukan pada tempatnya, atau memperpanjangkan bacaan, atau men-tasydid-kan atau me-mahmuzkan atau men-jazam-kan atau meng-I’-rab-kan yang tidak sesuai dengan apa yang tercantum di dalam Al-Quran, atau sedikit rasa berharap dan rasa takut di kala membaca ayat-ayat rahmat dan ayat-ayat azab. Maka ampunilah kami, wahai Tuhan kami, dan catatlah kami bersama-sama orang-orang yang bersaksi.

Ya Allah, terangilah kalbu kami dengan Al-Quran, hiasilah akhlak kami dengan Al-Quran, selamatkanlah kami dari neraka dengan Al-Quran dan masukkanlah kami ke dalam syurga dengan Al-Quran.

Ya Allah, jadikanlah Al-Quran bagi kami di dunia sebagai teman, di dalam kubur sebagai penghibur, dan di atas Sirat sebagai penerang, di dalam surga sebagai sahabat, dari neraka sebagai penutup dan penghalang, serta semua kebaikan sebagai penuntun. Catatkanlah untuk kami dengan sempurna dan berikanlah kami rezeki pengamalan dengan kalbu dan lisan, cinta kebaikan, kebahagiaan, dan berita gembira berkat iman.

Semoga Allah swt melimpahkan selawatNya kepada sebaik-baik makhluknya, iaitu junjungan kita nabi Muhammad saw yang merupakan penampilan dari kasih sayangNya dan nur ArasyNya. Semoga terlimpahkan pula kepada keluarga dan para sahabat semuanya. Dan semoga Allah melimpahkan salamNya kepada mereka sebanyak-banyaknya. Aameen.

Al-Quran dan Terjemahan
Sinar Baru Algensindo,
Bandung

No comments:

Post a Comment