Monday, August 11, 2014

Meratapi jiwa yang tergelincir dan memohon dikembalikan ke landasan fitrah (1)

Ya Allah, Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Maha Pengampun. Ampuni dosa-dosaku selama ini, keterlanjuranku selama ini, kesilapan sama ada yang aku sedar atau tidak, kejahilan dan keingkaranku, Ya Allah. Ya Allah aku sedar aku hanyalah hamba dan khalifahMu di dunia ini Ya Allah. Sesungguhnya apa yang ada pada diri ini adalah milikMu Ya Allah Ya Malik. Kau hanya pinjamkan dan amanahkah kepada aku untuk membolehkan aku mengabdikan diri kepadaMu dan melaksanakan amanah khalifahMu di dunia ini. Ampunilah aku Ya Afuww atas kelalaianku selama ini Ya Allah. Ya Allah Ya Mu’id yang Maha Mengembalikan, aku ingin kembali kepada fitrah kejadianku sebagai hambaMu Ya Allah Ya Khalik, hamba kepada yang Maha Pengasih Ya Rahman, Maha Penyayang Ya Rahim, Maha Kaya Ya Ghanniyu, Maha Pemberi Ya Wahhab dan Maha Adil Ya Adlu.

Ya Allah, aku sedar selama ini jiwaku tergelincir dari landasan fitrah kejadian yang Engkau ciptakan Ya Allah Ya Khalik. Ampunilah aku Ya Tauwah kerana tidak mampu menahan diri dan nafsuku  daripada tetap berada di jalanMu. Sesungguhnya aku sering kalah, aku sering lemah dan gagal dalam perjuanganku melawan nafsu dan aku sering tidak mampu untuk kembali kepada diriku yang sebenarnya. Ya Allah, lemahnya jiwaku, lemahnya imanku. Jiwa ini ingin melakukan kebaikan dan mengabdikan diri kepadaMu tapi jiwaku tiada berdaya Ya Allah, terlalu rapuh, sangat mudah lupa dan lalai dengan cubaan dunia yang sementara yang akan aku tinggalkan Ya Allah.

Aameen.

Dr Wan Masri
Asmaul Husna atas namaMu aku merintih

No comments:

Post a Comment