Monday, August 11, 2014

Meratapi jiwa yang tergelincir dan memohon dikembalikan ke landasan fitrah (2)

Ya Allah Ya Aziz Ya Qawiyyu yang Maha Perkasa lagi Maha Kuat. Bantulah aku Ya Allah Ya Wahehab di bulan yang mulia ini bulan anugerahMu Ya Allah kepada hamba-hambaMu yang ingin mencari kebahagiaan dan kedamaian di dunia dan akhirat, untuk mencari satu kekuatan dan ketahanan jiwa agar jiwaku ini kuat dan mampu berada di atas landasan dan jalanMu Ya Allah. Aku merayu kepadaMu Ya Ilahi Ya Rahman Ya Rahim Ya Quddus, berikanlah aku peluang untuk membersihkan jiwaku yang selama ini aku kotori dengan dosa-dosa, kelalaian kepadaMu, kesilapan dan keingkaran serta kesombongan kepadaMu Ya Allah. Janganlah memalingkan wajahMu dariku Ya Allah, sesungguhnya aku sangat-sangat memerlukanMu Ya Allah. Jiwa ini ingin kembali sujud kepadaMu. Ya Allah, yang mencipta dan mengasihiku selama ini.

Ya Allah Ya azhiim Ya Quddus, Tuhan yang Maha Agung dan Maha Suci, aku sering kali membaca Lailahaillallah yang membawa erti Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Engkau Ya Allah, namun aku sedar ianya hanya di bibirku sahaja, ianya tidak mampuku ucapkan dengan hati kerana dalam hatiku ini masih banyak lagi tuhan-tuhan lain selain Engkau Ya Allah.

Selama ini aku bertuhankan nafsu kerana aku lebih menurut nafsuku daripadaMu. Ya Allah. Ampunkan aku Ya Allah. Selama ini aku bertuhankan dunia, wang ringgit dan harta benda. Ya Allah. Sering kali aku mengabaikan perintahMu dan melanggar laranganMu Ya Allah. Aku juga lebih mengutamakan kata-kata manusia, kehendak manusia, makhluk ciptaanMu jua Ya Allah dan tidak mengutamakan Engkau. Ya Allah. Ampunilah, ampunilah, ampunilah Ya Allah segala dosa-dosa aku selama ini kerana bertuhankan selain daripadaMu Ya Allah.

Ya Allah  Ya Aziz, Ya Qawiyyu, Ya Matin. Kuatkan jiwa ini bersama puasa yang dilalui agar kekuatan jiwa ini mampu memerdekakannya daripada menjadi hamba kepada dunia, manusia dan nafsu Ya Allah.

Aameen.

Dr Wan Masri
Asmaul Husna atas namaMu aku merintih

No comments:

Post a Comment