Friday, August 1, 2014

Keagungan ilmu

Sidang pengajian ke-3 :

a) Bersabda rasulullah saw: Tiada seorang mu’min berdukacita karena kematian seorang alim kecuali baginya oleh Allah swt dicatat pahala seribu alim dan seorang syahid.

b) Bersabda rasulullah saw: Akan datang suatu masa di mana umatku lari dan menjauhi para ulama dan ahli fiqh. Dalam keadaan demikian Allah akan menimpakan tiga bencana di atas mereka: Pertama, barakah akan terangkat dari pencaharian mereka. Kedua: Allah menguasakan di atas mereka suatu pemerintahan yang zalim. Ketiga, mereka akan meninggalkan dunia tanpa iman.

c) Bersabda rasulullah saw: Sesungguhnya Allah swt mencipta bani Adam dengan delapan sifat: Empat di antaranya adalah sifat-sifat penghuni syurga, iaitu wajah yang ramah, lidah yang fasih, hati yang bertaqwa dan tangan yang murah. Sedang empat yang lain adalah sifat-sifat penghuni neraka, iaitu wajah yang masam, lidah yang kotor, hati yang keras dan tangan yang bakhil.

d) Bersabda rasulullah saw: Barangsiapa bersembahyang subuh dan duduk berzikir, diberi oleh Allah tujuhpuluh gedung dari emas dan perak di alam syurga Firdaus.

Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 1
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment