Tuesday, August 5, 2014

Keistimewaan bulan Ramadhan

Diriwayatkan bahawa tatkala nabi Musa as bercakap dengan Tuhan, ia  bertanya: Ya Tuhanku adakah engkau memuliakan seseorang seperti aku ini yang telah dapat mendengar percakapanMu? Maka berfirmanlah Tuhan: Hai Musa! Ada hamba-hambaku yang kelak pada akhir zaman akan Aku muliakan dengan bulan Ramadhan, merekalah yang lebih dekat padaKu dari engkau, kerana Aku bercaka—cakap dengan engkau melewati tujuhpuluh ribu dinding, tetapi jika umat Muhammad berpuasa sampai memutih bibirnya dan memucat wajahnya waktu buka, maka  akan Aku angkat dinding-dinding itu. Hai Musa bahagialah mereka yang lapar dan dahaga di bulan Ramadhan, yang tidak akan Aku balas kurang dari pada menemui Aku.

Maka seorang yang bijaksana harus mengetahui kebesaran dan kemuliaan bulan Ramadhan sambil menjaga dan membersihkan dirinya dari sifat-sifat dengki, hasud dan permusuhan, terhadap sesama orang muslim dan selalu merasa takut dan khuatir tentang puasanya, kerana Allah berfirman: Sesungguhnya Allah hanya menerima amal dari mereka yang bertakwa.

Orang-orang yang berpuasa akan keluar dari kubur hari qiamat disambut dengan hidangan makanan lengkap dengan peralatannya dan disilakan: Makanlah dan beristirehatlah kamu! Kamu telah lapar di kala orang kenyang dan dahaga di kala orang lagi basah tenggorokannya. Makan makan-makan dan minum-minumlah mereka sedang lain orang masih menghadapi hisab.

Wallahu ’alam

H.Salim Bahreisy
Bekal Juru Da’wah Jilid 1
Surabaya, 1977

No comments:

Post a Comment