Friday, August 1, 2014

Mencari sedikit pengharapan untuk meneruskan kehidupan

Ya Allah Ya Wahhab Tuhan yang Maha Pemberi, Ya Mujib yang Maha Menunaikan permintaan dan doa hambaNya, kami sekali lagi berkumpul di sini demi mencari redaMu Ya Allah. Jiwa yang insaf dan sedar akan siapa diri ini Ya Allah, siapa Tuhan kami Ya Allah dan ke mana akhirnya kami akan pergi Ya Allah.

Ingin kembali ke atas fitrahnya yang asal, yang meletakkan kecintaan dan matlamat utama hanya kepadaMu Ya Allah. Kami yakin dengan sifat-sifat dan nama-nama terpujiMu. Ya Allah, kami menaruh sepenuh pengharapan dan keyakinan bahawa Engkau Ya Wahhab yang Maha Pemberi, Ya Wasi’ Yang Maha Luas Pemberian, Ya Fatah yang Maha Pembuka  Jalan akan membantu kami membina dan membangunkan jati diri kami yang sebenarnya, membantu kami membuang segala sifat-sifat buruk yang tidak layak berada dalam diri kami yang bergelar hamba.

Ya Allah, Ya Ghaffar, Tuhan yang Maha Pengampun, Ya Quddus, yang Maha Suci, Kau bersihkanlah jiwa kami dari segala kekotoran dosa dan sifat-sifat buruk yang sekian lama bertapak di hati kami ini Ya Allah. Dengan jiwa yang bersih ini, kami mampu menjalani hidup yang bahagia sebagai hamba serta khalifahMu dan akhirnya dapat melayakkan kami berjumpa denganMu di penghujung kehidupan kami nanti Ya Allah.

Ya Allah Ya Malik yang Maha Berkuasa, Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Wahhab lagi Maha Penolong. Bantulah kami dalam menjalani kehidupan ini, hambaMu yang soleh serta solehah, sebagai anak yang soleh/solehah, mahasiswa yang bertanggungjawab, sebagai sahabat kepada sahabat-sahabat kami yang selalu memberi nasihat kebaikan dan kebenaran sesama kami Ya Allah. Agar kami menjadi seorang insan yang berjaya di dalam cita-cita kami sebagai khalifah dan hambaMu Ya Allah di dunia dan akhirat.

Aameen.

Dr Wan Masri
Asmaul Husna atas namaMu aku merintih

No comments:

Post a Comment