Thursday, November 28, 2013

Setiap tindakan menghasilkan tindak balas


Hikmat 86

Mutiara hikmat ini sebenarnya adalah hukum sains yang khabarnya ditemui oleh Isaac Newton. Tapi sebenarnya, sebelum beliau menemui hukum sains ini, sudah sekian lama kata-kata tersebut wujud, menjadi kenyataan, menjadi pegangan.

Setiap kali anda bertindak pasti akan menghasilkan tindak balas, sama ada lambat atau cepat. Hari ini anda bertindak menanam pokok, suatu hari nanti akan ada tindak balasnya – anda dapat memetik buahnya. Hari ini anda menganiaya orang, tindakan anda itu akan menghasilkan tindakbalas. Apa saja tindakan akan menghasilkan tindak balas. Tidak ada sebarang pengecualian.

Dan tindak balas itu selalunya seimbang. Tindakannya berbentuk kebaikan, tindak balasnya pun kebaikan. Kejahatan akan menerima tindak balas kejahatan. Adil dan seimbang.
 
Jadi, jangan sekali-kali fikir tindakan anda tidak akan terbalas, terutamanya jika tindakan itu berbentuk kejahatan. Pasti akan ada tindak balas. Yang lebih menakutkan jika tindak balas itu berganda-ganda dan berpanjangan banyaknya. Sekali bertindak, tindak balasnya berganda-ganda, berterusan dan berpanjangan. Alangkah rugi dan malangnya jika tindakan itu berbentuk keburukan. Alangkah beruntungnya anda jika tindakan anda berbentuk kebaikan.

Jadi, sentiasa beringat dengan tindakan anda. Fikir dulu sama ada tindakan itu berbentuk kebaikan atau kejahatan. Kalau kebaikan, bersedialah untuk menerima tindak balas kebaikan yang berterusan dan berganda-ganda. Jika kejahatan, terimalah balasannya, hasil tindakan tersebut.

Wallahu alam

Idris Mohd Said
100 warisan hikmat, 2006 

No comments:

Post a Comment