Saturday, November 23, 2013

Paling mudah dilakukan paling sukar diubah

Hikmat 70

Oleh sebab ia mudah dilakukan, ia dilakukan selalu. Oleh sebab ia mudah, ia diminati, disukai, menyebabkan sentiasa dilakukan. Bila ia sentiasa dilakukan, ia menjadi kelaziman. Sesuatu yang menjadi kelaziman memang sukar diberhentikan. Bahkan sesuatu yang menjadi kelaziman itu selalunya dilakukan tanpa disedari. Contohnya ialah menghisap rokok. Mudah sangat hendak menghisap rokok, selalu dilakukan hingga menjadi kelaziman. Sampai satu peringkat, tidak sedar bila jari mencapai rokok, menyalakannya dan menghisap. Kemudian, tanyalah perokok, mudah atau tidak untuk meninggalkan kelaziman merokok? Oleh sebab ia sesuatu yang mudah dilakukan, maka ia sukar dihentikan atau diubah.

Contoh lain – kesukaan membuang masa, sembang-sembang, lepak,. Ia sangat mudah dilakukan, kemudian menjadi kelaziman akhirnya tak disedari, kaki melangkah ke tempat-tempat lepak dan membuang masa. Akhirnya, kelaziman itu menjadi sukar untuk diubah dan dilupakan. Yang mudah dimulakan, dilakukan sememangnya paling sukar untuk diubah.

Jadi, jelaslah sesuatu yang mudah dimulakan kadang-kadang bukan sesuatu yang baik. Berhati-hatilah. Bijak pandai selalu berkata; jika ia terlalu mudah, berhati-hatilah, ada sesuatu yang tak kena.

Wallahu alam

Idris Mohd Said
100 warisan hikmat, 2006 

No comments:

Post a Comment