Saturday, October 12, 2013

Semaikan benih yang baik (2)



4.1 Kita tidak dapat mengubah orang lain mengikut kehendak kita

Saya menegur anak saudara saya kerana tidak suka dengan penampilannya, pada saya dia mesti ikut apa yang saya cadangkan supaya lebih berketrampilan.

Seseorang manusia tidak dapat mengubah sifat dan perangai orang lain, melainkan orang itu yang mengubah sendiri. Kita hanya mampu memberi nasihat, panduan dorongan dan berdoa dengan harapan, semoga dia diberikan petunjuk oleh Allah SWT untuk berubah. Dalam hal ini, ingin saya tekankan bahawa pentingnya membentuk diri dan jiwa seseorang manusia itu semenjak dari awal usia lagi.

Ibu bapa perlu menanam benih-benih yang baik dalam diri anak, kerana pada masa itulah diri dan jiwa mereka mudah dibentuk. Benar kata pepatah, melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Diri dan jiwa seseorang manusia ibarat kain putih, semuanya bergantung kepada bagaimana kita mencorakkannya.

Wallahu a’lam

Prof. Dr Muhaya Hj Mohamad
Bahagia & membahagiakan, 2012

No comments:

Post a Comment