Tuesday, October 29, 2013

Menjadi gembira lebih baik dari menjadi raja

Hikmat 9

Warisan hikmat ini membawa maksud betapa pentingnya kegembiraan, lebih utama dan penting dari kuasa ( raja diibaratkan sebagai kuasa ), wang, harta. Belum tentu wang, harta, kuasa mampu melahirkan kegembiraan tetapi selalunya kegembiraan boleh dijadikan landasan untuk mencapai kebahagiaan, kejayaan, kekayaan.

Betapa ramainya orang yang mempunyai segala-galanya tetapi kurang satu perkara iaitu kegembiraan. Dengan kurangnya kegembiraan, apa yang dimiliki seolah-olah tidak membawa sebarang makna. Betapa pentingnya kegembiraan.

Ia sama penting. Kejayaan, kekayaan, kuasa adalah penting. Kalau ada yang menyatakan kegembiraan lebih penting adalah tidak betul. Yang betul – kesemuanya adalah penting. Kegembiraan, kejayaan, kekayaan, kuasa adalah sama penting. Tetapi sudah tentu tak guna kejayaan dan kekayaan tanpa kegembiraan.

Mengapa kegembiraan itu amat penting dalam hidup ini dan menjadi keutamaan? Kerana tanpa kegembiraan ia akan menjadi sebaliknya iaitu kedukaan, murung dan kesedihan. Mahukah anda kejayaan dan kekayaan tetapi dalam masa yang sama anda sentiasa berduka? Tentu sekali anda tidak mahu. Jika diberi pilihan sama ada mahukan kekayaan atau kegembiraan, peratusannya lebih tinggi yang memilih kegembiraan, menandakan betapa pentingnya kegembiraan di dalam kehidupan.

Kegembiraan boleh dijadikan landasan untuk mencapai kejayaan dan kekayaan, tetapi sebaliknya, kekayaan dan kejayaan belum tentu boleh dijadikan landasan atau punca untuk mencapai kegembiraan. Jadi, utamakan kegembiraan.

Wallahu a’lam.

Idris Mohd Said
100 warisan hikmat,2006

No comments:

Post a Comment