Thursday, October 17, 2013

Doa harian

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad saw, kerabat-kerabat dan sahabat-sahabat baginda. Ya Allah, Ya Rabbi, Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Karim, Ya Sami’, Ya Bashir.

Ya Allah, ampunkan dosa ibuku. Ya Allah, ampunkan dosa bapaku. Masukkanlah mereka kedua ke dalam syurga Firdaus Engkau. Jauhkan mereka di seksa kubur, seksa neraka dan hindarkan mereka kepayahan hari hisab dan kesusahan di Padang Mahsyar serta kesulitan di titian sirath.Terimalah roh mereka sebaik-baik penerimaan dan tempatkanlah mereka di tempat sebaik-baik tempat, sebagaimana roh orang-orang yang beriman. Ameen, Ya Allah, Ameen Ya Allah.

Ya Allah, Ya ‘Azhim, Ya Ghaffar. Ampunkanlah dosa datuk-nenekku dan ahli keluargaku yang sudah mati, yang masih hidup dan yang akan datang dan guru-guruku seta muslimin dan muslimat. Masukkan mereka semua ke dalam syurga Firdaus Engkau.

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Malikul Quddus Sussalam, Ya ‘Aziz, Ya Karim, Ya Zaljala li wal-likram. Ampunkanlah dosaku, dosa isteriku, dosa ahli keluargaku, dosa anak cucu-cicitku hingga hari qiamat. Masukkanlah kami semua ke dalam syurga Firdaus Engkau. Jauhilah kami dari azab kubur, azab neraka dan kesulitan hari akhirat.

Ya Allah, Ya Allah, tingkatkanlah iman kami, tingkatkanlah kesihatan kami dan umur kami dalam beribadat kepada Engkau, tingkatkanlah rezeki kami yang melimpah ruah dan berkat di dunia dan di akhirat.

Ya Allah, berilah kejayaan kepada kami, kejayaan di dunia dan di akhirat. Ya Allah, berilah kemuliaan kepada kami, kemuliaan di dunia dan di akhirat. Ya Allah, rahmatilah kami di dunia dan di akhirat. Berilah kami kefahaman dalam urusan kami. Ya Allah Ku jualah tempat memohon dan Engkau jua yang memperkenankan doa. Ameen Ya Rabb.

Ibnu Abdullah Al-Naqsyabandi
Mencari Ma’rifat (satu pendekatan), 2011

No comments:

Post a Comment