Saturday, October 12, 2013

Kekal maju



Esei 23

Perubahan adalah pasti sebagaimana matahari terbenam dan terbit. Hari ini kita perlu cergas bergerak dan membangun agar tidak ketinggalan. Tulisan Edward Gibbon menyatakan, semua yang berhubungkait dengan manusia akan mundur jika ia tidak bergerak maju ke hadapan. Air yang berkilau jernih akan berkeladak jika bertakung lama dan akhirnya nyamuk mula bertelur dalamnya. Manakala air yang bergerak maju mampu menghasilkan Grand Canyon!

Ilmu pengetahuan, kreativiti dibantu sumber maklumat dan sistem komunikasi membawa jutawan segera yang mampu menghidu peluang dan memuaskan keperluan orang ramai. Mereka memiliki kebijaksanaan dan visi bagi menjangka aliran akan datang dan membuat pengubahsuaian bagi menghadapinya untuk berjaya.

Sesungguhnya di samping seiring dengan kemajuan semasa, kekal maju adalah sangat penting.

a) Untuk memperbaiki diri adalah dengan merubah; untuk menjadi terbaik adalah dengan sering berubah.( Sir Winston Churchill )

b) Jika anda ingin berjaya, anda perlu untuk menjalin saluran yang baru dan mengelakkan daripada meminjam suatu kaedah asing yang pura-pura  menjanjikan kejayaan. ( John Rockkefller )

Wallahu a’lam.

100 esei inspirasi & motivasi untuk pelajar
Stephen W.K Tan, 2009

No comments:

Post a Comment