Tuesday, October 29, 2013

Apa yang anak-anak cakap telah didengar di rumah

Hikmat 6

Warisan hikmat ini ada persamaan dengan bagaimana acuan, begitu kuihnya. Di mana-mana rumah, pertubuhan-pertubuhan, perniagaan – pengkut akan mengikut rentak pemimpin. Apa yang disuarakan oleh pemimpin, didengar oleh pengikut dan akan disuarakan semula oleh pengikut.

Mengikut kajian, 70 hingga 80 peratus apa yang pemimpin sampaikan kepada pengikut akan disampaikan semula kepada orang lain. Hanya pemimpin yang berilmu dan tahu sahaja akan sentiasa berhati-hati terhadap apa yang disampaikan kepada pengikut. Jika tidak berhati-hati akan terjadilah seperti kanak-kanak yang mencarut, bercakap kasar di luar rumah hasil dari apa yang didengar di dalam rumah.

Sebaliknya, jika yang disampaikan kepada pengikut ia akan menjadi seperti kanak-kanak yang berkata sopan, baik di luar rumah hasil dari kata-kata baik dan sopan yang didengar dari dalam rumah.

Kerana itu, berhati-hatilah terhadap kata-kata yang disampaikan kepada pengikut anda kerana ia akan tersebar luas dan membawa imej atau gambaran anda sebagai pemimpin.

Wallahu a’lam.

Idris Mohd Said
100 warisan hikmat,2006

No comments:

Post a Comment