Saturday, October 26, 2013

Rawatan ke 19

Perkataan Asma’ul-Husna yang digunakan bagi menggambarkan semua nama-nama Allah yang Maha Indah lagi Maha Mulia menunjukkan bahawa semua nama-nama tersebut adalah indah kesemuanya. Kehidupan adalah cermin ketuhanan yang paling indah dan paling halus. Cermin kepada sesuatu yang indah adalah indah juga. Cermin yang memancarkan keindahan sesuatu yang indah akan juga menjadi indah. Segala sesuatu yang indah yang mengenai cermin tersebut, akan menjadi indah juga.

Oleh itu, dari sudut hakikat, segala yang menimpa kehidupan ini adalah juga indah kerana ia sebenarnya menampil dan memperlihatkan buatan ukiran yang indah bagi nama-nama Allah yang indah itu.

Jika kehidupan terus menerus berada dalam keadaan sihat alafiat, nescaya ia akan menjadi sesuatu yang mempunyai kekurangan dan tidak sempurna. Bahkan sedikit sebanyak kehidupan akan merasa ketiadaan dan sia-sia. Oleh itu, ia akan mengalami keazaban dan kesempitan. Nilai kehidupan akan merudum. Kelazatan dan kesenangan umur akan bertukar menjadi kesakitan dan penuh dukacita.

Oleh itu, manusia akan terperosok ke dalam lumpur kebodohan atau sarang permainan dan porak peranda yang akan merampas segala kelazatan hidup meskipun sebelum umurnya berakhir. Ia adalah umpama seorang banduan yang memusuhi umurnya sendiri yang berharga itu lalu membunuh dirinya dengan segera kerana mahu menamatkan tempoh tahanannya.

Tetapi kehidupan yang berlangsung dalam keadaan dipenuhi dengan pelbagai pertukaran dan perubahan serta mengalami keadaan dalam berbagai-bagai bentuk dan peringkat, maka kehidupan itu akan merasa bahawa ia mempunyai nilai dan kedudukan yang tinggi. Kehidupan seumpama ini akan menatijahkan bahawa umurnya adalah penting dan memberikannya kelazatan yang menakjubkan. Hinggakan kamu akan dapati seseorang itu tidak mahu umurnya berlalu meskipun dia mengalami pelbagai jenis kesulitan dan musibah. Dia sedikit pun tidak mengeluh dan menyesalnya. Dia berkata: Harap-harap, janganlah matahari tenggelam dan janganlah malam berlalu.

Sebaliknya, kamu boleh bertanya kepada seorang kaya yang tidak berbuat apa-apa. Segala yang diingini diperolehinya dengan mudah. Tanyalah kepadanya: Bagaimana keadaanmu? Kamu pasti akan mendengar dia mengeluarkan perkataan-perkataan yang menggambarkan kesakitan dan penyesalan. Seperti : Aah…..kenapa lambat benar masa ini berlalu? Mahukah kamu datang kepada saya dan kita mencari suatu permainan yang boleh mengisi masa kita ini? Marilah kita bermain terup sekejap! Atau kamu mungkin akan mendengar berbagai-bagai pengaduan yang nenunjukkan dia adalah seorang yang mempunyai angan-angan yang panjang. Seperti: Perkerjaanku ada kekurangan. Alangkah baiknya jika aku berbuat begini atau begini……..
 
Tetapi jika kamu bertanya kepada seorang fakir yang tenggelam di dalam musibah atau seorang fakir yang giat berkerja: Bagaimana keadaanmu? Maka jika dia seorang yang mendapat petunjuk, dia akan berkata: Aku berada dalam keadaan baik. Alhamdulillah! Segala pujian bagi Allah. Ribuan kesyukuran buat Tuhanku. Aku sentiasa berusaha. Alangkah baiknya jika matahari tidak tenggelam dengan cepat agar aku dapat menghabiskan kerjaku. Waktu amat cepat berlalu. Umur juga berlalu tanpa henti. Meskipun sebenarnya aku berada dalam keadaan kesusahan dan kesulitan, tetapi ia tetap akan berakhir juga. Semua perkara berada di atas landasan yang sama.

Dengan perkataan sedemikian, lelaki fakir ini sebenarnya menggambarkan tentang nilai dan kepentingan umur di samping rasa dukacitanya terhadap umur yang melarikan diri daripadanya. Oleh itu, dia mengetahui bahawa kelazatan umur dan nilai kehidupan hanya diperolehi dengan kesukaran dan kesulitan. Manakala kerehatan, kemewahan dan kesihatan hanya menjadikan kehidupan ini pahit dan membebankan kerana ia akan menyebabkan seseorang itu bercita-cita agar dapat menyelamatkan diri daripadanya dengan segera.

Wahai saudaraku yang sakit! Ketahuilah bahawa punca segala musibah dan kejahatan bahkan punca segala dosa ialah ketiadaan sebagaimana yang telah dibuktikan dengan bukti yang kukuh dan terperinci. Ketiadaan adalah keburukan dan kegelapan sepenuhnya.

Maka keadaan-keadaan berhenti yang merupakan kerehatan dan ketenangan dalam bentuk yang sama selama-lamanya adalah amat menyerupai dengan ketiadaan dan kesia-siaan. Kehampaan dan kerupaan ini menjadikan kehidupan ini diselaputi dengan kegelapan yang wujud pada ketiadaan dan menjadikannya berada dalam keadaan keluh kesah dan kesempitan. Manakala keadaan, pergerakan dan perubahan pula, maka ia adalah kewujudan dan menjadikan kehidupan itu dirasai kewujudannya. Kewujudan adalah keadaan kebaikan dan cahaya yang sejati.

Oleh kerana inilah hakikatnya, maka penyakit yang berada pada diri kamu sebenarnya adalah tetamu yang diutuskan kepadamu untuk melaksanakan tugasnya yang banyak. Dia bertugas membersihkan, menguatkan dan mempertingkatkan kehidupanmu serta mengarahkan seluruh jentera lain yang berada pada dirimu agar membantu anggota badan yang sakit. Dia juga menampilkan ukiran segala nama-nama Allah Yang Maha Pembuat lagi Maha Bijaksana. Tugasnya akan berakhir tidak lama lagi, insya-Allah. Ia akan pergi melaksanakan tugasnya yang lain pula. Ia akan berkata kepada keadaan sihat : Marilah ke sini sekarang untuk menggantikan tempat aku selamanya. Mulakan semula tugas kamu. Inilah tempat kamu. Terimalah dan tinggallah di sini dalam keadaan baik.

Wallahu a’lam.

Badiuzzaman Said Nursi

Tips cemerlang untuk pesakit, 2009

No comments:

Post a Comment