Saturday, October 26, 2013

Rawatan ke 23

Wahai pesakit yang keseorangan, kesunyian dan lemah! Jika kesunyian kamu dan ketiadaan sesiapaan yang menjaga kamu, di samping penyakit yang kamu alami menjadi sebab kepada belas kasihan dan kelembutan walaupun daripada hati-hati manusia yang keras terhadap kamu, maka dapatkah ia menyamai pandangan rahmat Allah swt. Tuhan Maha Pencipta yang mempunyai jelmaan-jelmaan kebaikan pada permulaan surah-surah Al-Quran serta segala sifatNya sebagai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani?

Sesungguhnya Allah juga yang menjadikan semua para ibu sanggup bertungkus lumus demi mendidik anak-anak mereka melalui secebis perasaan belas kasihan dan kasih sayang yang amat menakjubkan yang disemarakkan ke dalam hati mereka. Allah juga yang memenuhkan muka bumi ini dengan pelbagai jelmaan rahmat, nikmat dan kelebihanNya. Melalui jelmaan rahmatNya juga, Allah menjadikan syurga kelihatan amat dekat serta dipenuhi dengan pelbagai keindahan.

Keimanan dan perlindungan kamu di bawah naungan Allah melalui lisan kamu yang lemah dan terhasil daripada penyakit yang dialami, serta penghargaan dan tadharru’ kamu kepadaNya, menjadikan penyakit, keseorangan dan kesunyian yang dialami sebagai suatu matlamat dan wasilah yang mendatangkan pandangan rahmat daripadaNya, kerana pandangan Allah mengatasi segala sesuatu.
 
Selagi Allah swt memandang kepada kamu, maka segala sesuatu yang lain juga wujud bagi kamu. Orang yang sebenarnya berada dalam keseorangan dan kesunyian ialah orang yang tidak mempunyai hubungan keimanan dan penyerahan diri kepada Allah, atau tidak suka terhadap hubungan tersebut.

Wallahu a’lam.

Badiuzzaman Said Nursi
Tips cemerlang untuk pesakit, 2009

No comments:

Post a Comment