Monday, October 28, 2013

Air dari gunung terpisah akhirnya bertemu semula di laut

Hikmat 2

Warisan hikmat ini maksud, asalnya bersahabat, akhirnya boleh bersahabat kembali walau pernah bermusuh di antaranya. Sama seperti air yang asalnya bermula dari gunung, air itu turun ke bawah melalui air terjun, berpecah masuk ke lembah, sungai, longkang, parit, muara, kuala, akhirnya masuk ke laut bertemu semula di laut.

Persamaannya dengan manusia? Ada kalanya bermusuh habis-habisan, akhirnya menjadi sahabat karib semula. Perkara ini amat sangat sukar diramal. Sahabat yang paling karib boleh menjadi musuh paling ketat dan akhirnya berubah menjadi sahabat karib semula seperti air dari gunung yang berpecah mengikut haluan masing-masing akhirnya bersatu semula di laut.

Selain dalam persahabatan, di dalam pertubuhan pun begitu juga. Orang yang meninggalkan pertubuhan, suatu hari tidak mustahil kalau mereka akan datang kembali dan menyokong habis-habisan lebih hebat dari sebelumnya.

Kerana itu, jika seseorang memutuskan persahabatan dengan anda, jangan anda risau, sebaliknya percaya bahawa suatu hari nanti dia akan kembali bersahabat dengan anda. Jadi, janganlah dimusuhi orang yang memutuskan persahabatan dengan anda, kerana suatu hari nanti dia akan kembali dan menjadi sahabat yang lebih karib lagi dari sebelumnya.

Air pasti akan bertemu semula di laut, sama ada lambat atau cepat.

Wallahu a’lam.

Idris Mohd Said
100 warisan hikmat,2006

1 comment:

  1. In sya allah. Mungkin ada benarnya apa yang admin tuliskan di sini.

    ReplyDelete