Saturday, February 18, 2017

Peringatan nesan

Tiada rumah melainkan dua ini bagi manusia
oleh itu pilihlah yang lebih mulia
sesungguhnya Tuhan Maha Mengasihani
dengan pendosa ia Maha Pengampun.

Maut ialah pintu di mana semua orang akan masuk
apakah keadaanku selepasnya (maut)?
di Syurga, kalau aku disukaiNya
di Neraka, kalau kau mengengkariNya.

Maut itu ditakdirkan pada semua yang hidup adanya
dunia ini tidak kekal adanya
manusia lena waktu hayatnya
tetapi celik lepas matinya.

Maut ialah pintu bagi semua melaluinya
maut ialah minuman bagi semua merasainya
manusia lena waktu hayatnya
tetapi celik lepas matinya.

Adalah menghairankan melihat mereka mengejar dunia
apabila maut mengejar mereka
adalah menghairankan mereka menjadikan istana rumah mereka
sedangkan kuburlah hakikatnya rumah mereka.

Hai segala mereka yang empunya mata hati
lihatlah engkau dari masa aku hidup lagi di dunia ini lagi
atas kerajaanku dan aku pegang negeri Patani
ibarat bunga sekuntum
tiada keberatan bagiku
maka tatkala layu bunga itu
maka terbuanglah ia dari diriku
hinggalah kosong tanganku
demikianlah orang yang menuntuti dunia
hanya aku meninggal dalam dunia dua perkara
nama yang baik atau nama yang jahat
dan aku membawa bersamaku ke negeri akhirat
yang baqa’ pun
dua perkara jua
amal yang baik atau amal yang jahat
hendaklah engkau sekalian mengambil fikiran
atas ibarat sekalian pesanan aku ini adanya.

Wallahu ’alam

Tn. Hj Muzaffar Dato’ Hj Mohamad
dan Tun Suzana Tun Hj Othman
Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Johor

No comments:

Post a Comment