Sunday, February 5, 2017

As-Samad

Asma ul-Husna ke-68
 
As-Samad ertinya Allah Maha Diperlukan dan tempat bergantung bagi semua makhluknya sebagaimana firmanNya bermaksud:

Katakanlah: Dialah Allah, Yang Maha Esa. Allah tempat bergantung segala sesuatu.
(Al-Ikhlas:1-2)

Tempat bergantung

As-Samad adalah sifat Allah yang pengertian lingusitiknya meliputi tujuan, tuan yang ditaati yang tanpa perintahNya tak sesuatupun akan terjadi. Diapenolong orang yang memerlukan untuk ditolong, Zat yang kepadaNya semua urusan dirujuk. Zat yang kepadaNya semua masalah dikembalikan dan yang tentangnya tak seorang pun dapat memutuskan. Zat yang kepadaNya semua permohonan diarahkan.

As-Samad didekati untuk mengabulkan permohonan dan diminta untuk menjadikan keinginan menjadi kenyataan. Bangsa Arab menjelaskan sebuah  keluarga sebagai Shamad apabila orang-orang pergi ke sana dengan harapan terpenuhinya keperluan-keperluan duniawi mereka. Tuhan adalah tujuan final, tujuan muktamad. Zat yang kepada siapa, Allah memudahkan untuk diminta guna memuaskan keperluan manusia, khususnya keperluan yang sesuai dengan keyakinan mereka juga keperluan kehidupan mereka sehari-harian.

Berharap hanya kepada Allah

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang keenampuluh lapan dengan bercermin kepadaAsma ul-Husna ialah berharap hanya kepada Allah semata-mata.

Sesiapapun yang memakrifari Allah sebagai yang Maha Hidup tidak pernah akan berpaling pada perhiasan-perhiasan dunia yang sementara ini dan niscaya tidak punya keinginan akan benda-benda materialnya.

Salah satu akhlak mulia dari seorang mukmin yang diilhami oleh sifat ini adalah bahawa ia tidak meminta bantuan dari sesiapa pun selain Allah untuk membantunya memenuhi keperluan-keperluan duniawinya atau ia tidak bersandar pada sesiapapun selain pada Dia. Dia membina tingkahlakunya menurut (citra)Nya. Menurut sebuah hadis, rasulullah saw telah mengatakan, Orang yang paling dicintai di antara manusia adalah ia yang memberi manfaat banyak kepada orang lain.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment