Thursday, February 16, 2017

Al-Wali

Asma ul-Husna ke-77

Al-Wali ertinya Allah Maha Menguasai Urusan dan Maha Mengurus semua urusan makhlukNya sebagaimana firmanNya bermaksud:

Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah.
(Ar-Ra’du: 11)

Mahu Menguasai Urusan

Saling mengikuti di hadapan dan di belakangnya yang menjaganya kerana perintah Allah. Bila Allah berkehendak memberi hukuman pada suatu kaum, maka tak ada yang mampu menolaknya dari mereka. Tak ada seorang pun selainNya yang dapat melindungi mereka.

Al-Wali adalah Pemilik Segala Sesuatu. Dia mengurus segala sesuatu sebagaimana Dia kehendaki. Mawla juga bererti pendukung atau penolong.

Al-Wali mengatur urusan-urusan semua makhluk. Dia memerintahkan apa sahaja yang menumbuh kembangkan keadaan makhluk-makhlukNya.

Al-Wali ialah satu-satunya Zat yang mengatur semua urusan, yang melakukan segala sesuatu dan tidaklah ada kesinambungan ataupun keberadaan tanpa izinNya. Al-Wali memberi segala sesuatu secara murah hati dengan menghentikan timbulnya kecelakaan dan musibah.

Menguasai urusan dunia dan akhirat

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang ketujuhpuluh tujuh dengan bercerminkan pada Asma ul-Husna ialah menguasai urusan dunia dan akhirat,  mempunyai kemahiran dalam mentadbir kehidupan, pekerjaan dan kekhusyukan dalam menjalankan ibadat.

Di antara ciri-ciri al-Wali adalah bahawa Dia mengatur, punyai kemampuan dan melakukan apapun yang Dia kehendaki. Jika semua sifat ini tidak ditemukan pada diri seseorang, ia tidak boleh disebut  wali, dan tidak ada wali bagi urusan-urusan kita kecuali Allah. Dia dan hanya Dia yang mengatur semuanya pertama-tama dan terutama serta melindungi kelangsungan dan kehidupan mereka. Adalah mungkin untuk menyandarkan wali pada pengertian: Zat Yang memberi secara melimpah, yang menghindarkan keburukan.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment