Thursday, February 2, 2017

Al-Muhyi

Asma ul-Husna ke-61

Al-Muhyi ertinya Allah Maha Menghidupkan sebagaimana firmanNya bermaksud:

Dan Allahlah yang memberikan kehidupan dan mematikan dan Allah melihat apa yang kamu kerjakan.
(Ali-Imran:156)

Maha Menghidupkan

Sesungguhnya Allah menghembuskan kehidupan pada tubuh-tubuh ketika Dia menggabungkan kembali jiwa-jiwa mereka kepada (tubuh-tubuh) mereka.

Al-Muhyi menciptakan kehidupan dan memberinya kepada sesiaps pun yang Dia kehendaki. Dia menciptakan manusia dari ketiadaan, kemudian Dia menghidupkan mereka kembali ketika hari kiamat mendekati setelah kematian mereka. Dia memasukkan kehidupan ke dalam kalbu mereka yang mengetahui melalui cahaya ilmuNya seperti dinyatakan dalam surah Al-An’aam ayat 122 bermaksud : Apakah orang yang sudah mati, kemudian Kami bangkitkan kembali dan Kami berikan cahaya yang terang yang dengan cahaya itu dia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat, serupadengan orang yang keadaannya berada dalam gelap gelita yang sekali-kali tidak dapat keluar daripadanya?

Allah memberi kehidupan padasperma dan pada gumpalan seperti intah. Ia menyebabkan hujan tercurah dari awan gemawan untuk menghidupkan tanah yang tandus.

Menghidupkan Hati

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang keenampuluh satu dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah menghidupkan hati dan meluruskannya mengikut perintah Allah swt.

Seorang Mukmin seharusnya menghiasii tingkahlaku dan perangainya dengan mengingati sifat ini, al-Muhyi, agar Allah swt memasukkan cahaya ilmu pengetahuan ke dalam hatinya. Kemudian jiwanya akan berkilauan dengan rahsia kejadian alam yang mengandungi banyak hikmah dan pelajaran berharga.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna

Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment