Thursday, February 23, 2017

Al-Muntaqim

Asma ul-Husna ke-81

Al-Muntaqim ertinya Allah Maha Penyiksa, Zat yang berhak membalas setiap perbuatan dosa dengan azabNya sesuai dengan firmanNya bermaksud:

Kerana itu, janganlah sekali-kali kamu mengira Allah akan menyalahi janjiNya kepada rasul-rasulNya. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi mempunyai pembalasan.
(Ibrahim:47)

Maha Penyiksa
 
Al-Muntaqim, Yang Maha Membalas dendam, membelah punggung-punggung mereka yang menyimpang dari jalanNya, yang menambah hukuman pada orang-orang yang menindas di negerinya, setekah menyedarkan mereka dan berulang-ulang mengingatkan mereka serta setelah memudahkan mereka untuk membetulkan, memberi mereka kelonggaran.

Kata al-Muntaqim berasal dari kata benda intiqam, membalas dendam atau berusaha balas dendam terhadap seseorang. Sebuah hukuman tidak disebut demikian kecuali jika syarat-syarat berikut terpenuh:

1. Kasih sayang mencapai batas kekejaman yang ekstrem. Allah telah berfirman dalam surah Ad-Dukhan ayat 16 bermaksud: Pada hari itu Kami akan menghentam (mereka) dengan hentaman yang keras. Sesungguhnya Kami akan memberikan pembalasan (kepada mereka).

2. Suatu hukuman dijalankan setelah satu period kelonggaran. Alllah telah berfirman dalam surah al-maidah ayat 95 bermaksud: Barangsiapa yang kembali (kepadanya); maka Allah akan menampakkan siksa kepadanya dan Allah Maha Besar, Tuhan yang Maha Memberi Balasan.

3. Hukuman seperti itu memerlukan perasaan benci ketika melihat seseorang terluka, sesuatu yang tidak pernah terjadi dalam kes Sang Pencipta, namun itu benar-benar terjadi pada manusia yang ganas dan pembenci. Intiqam, balas dendam dari seorang hamba Allah dilakukan hanya jika ia ditimpakan pada musuh-musuhNya (orang-orang yang mengingkari atau tidak mengimaniNya). Balas dendam semacam ini patut dipuji. Seburuk-buruknya musuh manusia adalah diri-diri merekasendiri yang halus iaitu nafsu.

Tidak berdendam

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang kelapanpuluh satu dengan bercemin padaAsma ul-Husna ialah tida kberdendam ataupun mempunyai sifat-sifat sebagai penghukum kerana hanya Allah sahaja yang layak menghukum hamba-hambaNya yang dikehendakNya.

Al-Muntaqim memperkuat hukumanNya terhadap para penindas, menyebabkan para pelaku kejahatan ditundukkan pada pembalasanNya. Dia mengutus para rasulNya, yang didukung oleh tanda-tanda dan mukjizat-mukjizatNya, untuk mengingatkan umatnya. Oleh itu jika amaran dan peringatan tidak memberi pengaruh positif kepada seseorang, maka sesungguhnya Dia akan menimpakan azabNya dan balas dendam terhadapnya.

Ketika seseorang menyedari bahawa tak ada sesuatu yang besar atau kecil selain bahawa hukuman untuk setara dengan ukuran dan jenis (perbuatan), niscaya ia akan takut pada Tuhannya dan menyedarkan keinginan dan hasratnya kerana takut melakukan dosa.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment