Sunday, February 5, 2017

Jangan merasa kerdil! Melayu bangsa hebat! ( Bahagian 1)

“Kita tidak mahu jadi bangsa yang hilang akar tradisinya!”

“Kita tidak mahu jadi bangsa yang hilang akar tradisinya!”

Cara penampilan beliau yang dianggap unik, berbaju Melayu, bersongkok dan berkain pelekat bukan sahaja dianggap tokoh istimewa di negara ini malah turut mendapat perhatian masyarakat dunia. Itulah keistimewaan Datuk Mohd Azmi Abdul Hamid, Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) yang masih mempertahankan identiti kemelayuannya biar ke mana saja beliau pergi. Beliau yang lebih dikenali sebagai Cikgu Azmi tetap merasa bangga berpakaian Melayu tradisional meskipun pernah beberapa kali dihalang memasuki dewan persidangan akibat salah faham pihak urus setia.

Pada tahun 1989, Cikgu Azmi berpeluang menghadiri konvensyen bertajuk World Peace in Cultural Diversity (Keamanan Dunia Dalam Kepelbagaian Budaya) di Tokyo, Jepun. Jemputan khusus atas kapasiti beliau sebagai Presiden Teras Pengupayaan Melayu (TERAS) yang disandang. Sejurus tiba, beliau terus dihalang oleh beberapa orang pengawal keselamatan bertugas daripada memasuki dewan persidangan di sebuah hotel dengan alasan tidak berpakaian formal, berkot, bertali leher dan berkasut hitam.Mohd Azmi yang lebih dikenali sebagai Cikgu Azmi dimaklumkan cara berpakaiannya (berbaju Melayu, bersongkok, berkain pelekat dan berselipar) tidak termasuk dalam tata etika berpakaian ahli-ahli persidangan antarabangsa.Seorang urus setia bertugas lantas bertanyakan Cikgu Azmi sama ada beliau diundang atau tidak bagi menghadiri majlis persidangan dunia tersebut?

“Saya kata kepada urus setia, saya dijemput khas untuk bentang kertas kerja. Mengapa pula saya dilarang masuk? Kamu sebenarnya yang tak faham erti tajuk persidangan ini: ‘Keamanan Dunia Dalam Kepelbagaian Budaya’. Inilah sebab dan puncanya mengapa dunia tak pernah aman.

“Kamu memaksakan orang lain supaya mengikut kehendak budaya bangsa lain. Situasi ini samalah satu dunia semuanya hendak diseragamkan. Semuanya hendak dijadikan satu acuan. Kami sebenarnya amat memahami akan kepelbagaian ini. Saya megah dengan apa yang saya ada,” cerita Cikgu Azmi ketika mengimbau pengalaman semasa menghadiri persidangan antarabangsa di Tokyo 28 tahun lalu.

Bagaimanapun, akhirnya Cikgu Azmi dibenarkan masuk dan membentangkan kertas kerjanya setelah berjaya meyakinkan pihak urus setia yang terkeliru dengan penampilannya yang unik.Beberapa tahun lalu sekali lagi Cikgu Azmi dijemput untuk membentang kertas kerja berhubung isu etnik Rohingya yang dizalimi dan dinafikan haknya di bawah junta tentera Myanmar di Geneva, Switzerland anjuran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Kali ini beliau dijemput atas kapasitinya sebagai Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) yang diterajuinya. Sekali lagi Cikgu Azmi tampil dengan identitinya berpakaian baju Melayu, bersongkok dan berkain pelekat ketika berucap. Tepukan bergemuruh bergema sebaik-baik sahaja Cikgu Azmi mengakhiri ucapannya yang berterus terang mengutuk tindakan ganas junta tentera di Myanmar yang tidak berperikemanusiaan terhadap etnik Rohingya yang tertindas.
Malah,ada perwakilan dari negara-negara lain yang hadir di persidangan dunia itu bangun memberikan penghormatan kepada Cikgu Azmi yang mewakili suara lantang dari Malaysia itu.Para perwakilan sebenarnya bukan saja kagum dengan ucapan Cikgu Azmi yang berterus terang itu tetapi juga cara berpakaian beliau yang unik dan luar biasa itu.

“Selepas berucap ada antara delegasi yang terkejut dan ada yang kagum melihat cara saya berpakaian begini (bersongkok, berkain pelekat dan berbaju Melayu). Saya tetap megah dan yakin dengan identiti saya, Melayu hebat!” ucapnya penuh keyakinan.

Wallahu ‘alam.


SahidanJaafar                                                                                                                                           Pencetus inspirasi                                                                                                                                    Mingguan Malaysia                                                                                                                                
5 Februari 2017

No comments:

Post a Comment