Friday, February 10, 2017

Hakikat surat (rupa batin) (rupa zahir) (2)


Justeru kerana dunia ini adalah alam syahadah atau alam kenyataan, maka Allah swt telah meletakkan hakikat ke dalam tiap-tiap kejadianNya. Musalnya hartakekayaan itu mempunyai hakikat maka kecintan dan kesukaan terhadapnya adalah termasuk kehendak-kehendak fitrah manusia. Kalau tidak, mengapa iamempunyai dayapenarik dan kenapa pula terdapat hukum-hukum dan peraturan-peraturan berkenaan dengannya. Anak-anak itu adalah suatu hakikat maka cinta, kasih dan sayang terhadapnya adalah termasuk kehendak fitrah manusia. Demikianlah keperluan dan tabiat juga mempunyai hakikat yang boleh membawa kepada kesempurnaan dan kebahagiaan abadi. Hakikat mempunyai kuasa kesempurnaan yang lebih kuat dan berkesan sedangkan surat tidak ada dan tidak lain akan dapat membawa kepadanya.

Andainya kita inginkan kejayaan dan kemenangan sejati dari hakikat yang telah bercampur aduk dengan kepalsuan dan kebatilan itu kita semestinyalah merujuk kembali kepada hakikat Islam dan Iman. Surat Islam itu sungguhpun  suci dan murni, tidaklah akan mencapai kejayaan kerana yang membawa kepada kejayaan dan kemenangan abadi itu ialah hakikat Islam, bukan suratnya, dan yang memundurkan serta menjatuhkannya ialah surat Islam, bukan hakikatnya. Di masa ini kita tampak bahawa surat Islam itu tidak dapat menewaskan atau mengalahkan hakikat, kendatipun hakikat itu terlalu hina dan rendah kerana surat itu tidak berkekuatan surat Islam, surat Iman, surat kalimah, surat sembahyang, surat haji dan sebagainya tidak dapat menjauhkan kita daripada hawa nafsu. Surat Islam dan surat Iman tidak dapat memisahkan kita daripada adat resam dan perbuatan-perbuatan yang terkutuk.

Kalau kita membuka lembaran buku-buku sejarah maka akan ternyatalah kepada kita bahawa umat Islam dahulu pernah mengorbankan nyawa dengan penuh keredhaan apabila dikehendaki oleh Kalimah Tauhid atau Kalimah Iman sepertimana kita pernah diceritakan tetapi bagi kita sedikitpun tidak memberi kesan-kesannya. Mereka itu pernah mengorbankan harta kekayaan dan keluarganya, jika perlu, untuk mempertahankan kalimah itu. Mereka pernah meninggalkan tanah air dan mereka pernah menerima hukuman pancung.Tetapi nampaknya Kalimah suci itu tidak berdaya lagi untuk membangunkan kitadari katil untuk mengerjakan sembahyang Subuh.Jayanya perjuangan umat Islam dahulu yang berdasarkan kepada keberanian dan kemahahebatan yang kita baca dalam buku-buku sejarah Islam ialah kerana mereka mempunyai hakikat Kalimah suci itu.

Pada hari ini siang dan malam kita menyaksikan kelemahan Kalimah suci itu, kerana kita hanya mempunyai surat Kalimah suci itu sahaja. Jadi kemenangan dan kejayaan umat Islam dahulu itu ada natijah hakikat dan roh ke tanah suci itu, sedangkan kehinaan, kemunduran serta kejatuhan umat Islam di zaman sekarang yang kita tonton siang dan malam adalah natijah surat kalimah suci itu.

Wallahu ’alam

Sentuhan rohani
Yusof Haji WanJor
Thinker’s libarary Sdn.Bhd.

2001

No comments:

Post a Comment