Friday, February 3, 2017

Al-Qayyum

Asma ul-Husna ke-64

Al-Qayyum ertinya Allah Maha Berdiri Dengan SendiriNya atau Maha Berdiri Sendiri sebagaimana firmanNya:

Alif Lam,Min.Allah, tiada Tuhan selain Dia, yang Hidup Kekal serta Berdiri Sendiri (tempat bergantung segala sesuatu).
(Ali-Imran:1-2)

Maha Berdiri Sendiri

Orang yang qayyim adalam seorang penguasa dan pengatur urusan-urusan. Akidah qayyim adalah keimanan yang lurus. Hari qiyamah adalah hari ketika setiap orang akan berdiri di hadapan Allah, Tuhan semesta alam, untuk diadili. Al-Qayyum tidak pernah diciptakan, yang mengatur semua urusan.

Al-Qayyum ada secara mutlak pada diriNya sendiri, tidak melalui yang lainnya, sedangkan setiap wujud lain ada melalui Dia dan kerana Dia. Tidak sesuatu pun, tidak ada kehidupan apapun, yang dapat diberi rezeki tanpa Dia. Al-Qayyum adalah yang Abadi, Maha Kekal yang tidak pernah mengalami kematian. Dia menjalankan keadilan dan persamaan, yang Berdiri sendiri, yang tidak pernah tidur.

Mengetahui Hakikat Kekuasaan Allah

Merujuk kepada perkara ini,maka sifat manusia yang keenampuluh empat dengan bercermin padaAsma ul-Husna ialah berusaha mengetahui dan menghayati kekuasaan Allah atas dirinya dan atas alam jagat raya ini.

Abdullah bin Abbas mengatakan bahawa sifat Allah yang paling agung adalah al-Hayyu al-Qayyum. Barangsiapa yang benar-benar menyedari bahawa Dia Maha Suci, adalah Qa’im Qayyim, Qiyam dan Qayyum, tidak akan pernah memisahkan dhatinya dari kecintaan kepada Sang Pencipta.

Saidina Ali berkata: Selama perang  Badr, aku turut serta dalam perang tersebut selama beberapa waktu, kemudian aku datang kepada rasulullah untuk melihat apa yang tengah beliau lakukan. Aku mendapatkan beliau tengan bersujud seraya membaca: Ya Hayyu, ya Qayyum. Maka aku kembali ke medan perang lalu aku kembali ke tempat beliau dan aku melihat masih membaca doa yang sama. Aku kembali ke medan perang lalu kembali semula menemui beliau dan beliau masih melakukan hal yang sama sampai Allah memberi kami kemenangan.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna

Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment