Monday, February 6, 2017

Al-Qadir

Asma ul-Husna ke-69

Al-Qadir ertinya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu sebagaimana firmanNya bermaksud:

Katakanlah (olehmu): Dia memiliki kuasa untuk mengirimkan azab kepadamu dari atas atau dari bawah kakimu atau Ia memasukkan kamu ke dalam golongan-golongan yang bertentangan dan menjadikan di antara sebahagianmu merasakan kekerasan orang lain. Perhatikanlah, bagaimana Kami mendatangkan tanda-tanda Kami silih berganti, agar mereka memahaminya.
(Al-An-’aam: 65)

Maha Kuasa atas segala sesuatu

Al-Qadir termasuk di antara sifat-sifat Allah. Al-Qadir melakukan apapun yang Dia kehendaki menurut kearifanNya sendiri.

Akar kata al-Qadir adalah qudrah, ertinya kekuatan, kekuasaan, keperkasaan, kesanggupan. Lailat al-Qadr, malam kekuasaan atau takdir sesungguhnya merupakan malam kehormatan yang agung. Dalam al-Quran, kita membaca ayat berikut, Dan mereka tidak menghormati Allah dengan penghormatan semestinya (Al-An’aam:91), yakni mereka tidak menghormatiNya sebagaimana seharusnya Dia dihormati.

Bijak dalam menetapkan sesuatu



Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang keenampuluh sembilan dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah bijak dalam menentukan sesuatu tindakan berdasarkan kekuatan dan ilmu.

Sesungguhnya Allah memiliki kekuatan sempurna yang tidak dikecewakan oleh sesuatu apapun. Dia tidak memerlukan sebarang alat untuk berbuat sesuatu. Dia menakar perintanNya, yang mengatur alam semerta dengan kekuasaan dan kearifan.

Qadar adalah apa yang Allah Azza wa Jalla titahkan dan tetapkan. Seorang hamba Allah mempunyai ukuran kekuasaan untuk melakukan sejumlah hal, namun tidak cukup, kerana kemampuannya terbatas. Di sisi lain, Allah menjadikan hamba-hambaNya mampu melakukan apa yang mereka kerjakan melalui kekuasaanNya, namun ia tidak dapat melakukan semuanya. Dia tidak menciptakan segala sesuatu dari ketiadaan. Hanya Allah yang dapat berbuat demikian.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment