Saturday, February 4, 2017

Al-Wahid

Asma ul-Husna ke-67

Al-Wahid ertinya Allah Maha Esa sebagaimana firmanNya bermaksud:

Tuhanmu adalah Tuhan Yang Maha Esa, Tidak ada tuhan selain Dia.
(Al-Baqarah:163)

Maha Esa

Secara linguistik, al-Wahid ertinya Zat yang tidak bersosialisasi dengan manusia atau bergabung dengan mereka (menyendiri). Mengimani tauhid bererti mengimani bahawa tidak ada sekutu samasekali di sisi Allah dalam kekuasaanNya dan bahawa Yang Maha Esa adalah sebuah sifatNya yang tak seorang pun berbagi denganNya.

Tauhid ertinyapengakuan keesaan Zat yang Satu yang mengatur semua uirusan para hambaNya, Tidak sesuatupun yang menciptakan, memberi rezeki, memberi kurnia, menahan, menghidupkan, mematikan, ataupun mengatur semua urusan dari wilayah lahirian dan batiniah kecuali Allah. Apapun yang Dia kehendaki akan terjadi dan apapun yang tidak Dia kehendaki tidak akan pernah terjadi. Bahkan tidak sebutir atom pun yang bergerak tanpa pengetahuanNya.Tidak ada sesuatupun yang menjadi tanpa kehendakNya. Tidak selembar daun pun yang jatuh tanpa diketahuiNya. Tak sesuatu pun yang luput dari pengetahuanNya, bahkan tak sebutir atom pun di langit dan di bumi atau yang lebih kecil atau lebih besar dari itu (yang luput dari ilmuNya). Sesungguhnya, pengetahuanNya mencakupi segala sesuatu. KekuasaanNya menaklukkan segala sesuatu, kehendakNya berlaku pada segala sesuatu. KebijaksanaanNya mendominasi segala sesuatu.
 
Mengesakan Allah

Merujuk kepada perkara ini, maka sifat manusia yang keenampuluh tujuh dengan bercermin pada Asma ul-Husna ialah mengesakan Allah.

Barangsiapa yang masuk ke dalam lautan tauhid, maka (ia) akan merasa lebih haus dan haus lagi hari demi hari. Tauhid merupakan satu prerogatif, hak istimewa, dari Kebenaran (Yang Maha Kuasa).

Rasulullah saw bersabda: Allah itu Satu dan Dia mencintai kesatuan. Hadis ini menunjukkan bahawa Dia mencintai hati yang hanya didedikasikan kepadaNya. Kesucian dan kemuliaan adalah milikNya.

Wallahu ’alam

Adil Akhyar
Kehebatan berzikir dengan Asma ul-Husna
Pustaka Azhar, 2010

No comments:

Post a Comment