Tuesday, January 1, 2013

Ibnu Hazm dan Al-Baji


Nama penuh Ibnu Hazm ialah Ali bin Ahmad bin Said bin Hazm bin Ghalib bin Shalih bin Sufyan bin Yazid. Panggilannya, Abu Muhamad. Beliau dilahirkan di bahagian timur kota Cordova, Andalusia, pada hari terakhir Ramadhan 384 Hijriah.

Ulama Andalusia ini pernah berdebat dengan Abu Walid Al-Baji, pensyarah kitab Al-Muwaththa’, karangan Imam Malik bin Anas.

Kata Al-Baji : Aku lebih mulia daripada kamu dalam semangat mencari ilmu, kerana kamu mencarinya dengan mudah, kamu tidur malam dengan menggunakan lampu dari emas, sedangkan aku mencarinya dan aku tidur malam dengan menggunakan lampu yang mudah, yang sangat mudah ditemui di pasar.

Balas Ibnu Hazm : Ucapan ini untukmu bukan untukku, kerana kamu mencari ilmu dalam keadaan seperti ini dan mengharap ada perubahan seperti keadaanku. Sedangkan aku mencarinya dalam keadaan yang telah engkau sebutkan tadi, tetapi aku tidak mengharapkan darinya, kecuali ketinggian kedudukan ilmiah di dunia dan akhirat.

Wallaahu a’lam.

(Mendekati peribadi imam-imam pewaris para nabi, Muhammad Aizat Farhan)

No comments:

Post a Comment