Tuesday, January 15, 2013

Tanah dirian masjid


Suatu ketika, Umar bin Al-Khattab memaksa Abbas bin Abdul Muthalib (bapa saudara rasulullah saw) agar melepaskan tanah rumahnya untuk dijadikan sebagai tanah meluaskan masjid tetapi dia menolak. Mereka akhirnya sepakat meminta keputusan hukum daripada Ubai bin Ka’ab.

Kepada mereka, Ubai mengatakan : Sesungguhnya Allah telah mewasiatkan kepada Daud agar Daud membangunkan sebuah rumah ibadah (masjid) yang namaNya disebut di dalamnya. Daud kemudian membuat lakaran bangunan masjid Al-Aqsa. Akan tetapi, tanah masjid yang akan dibangunkan merangkumi tanah milik seorang warga Bani Israel. Daud pun memohon agar warga Yahudi itu supaya menjual tanah miliknya, tetapi dia menolak. Kemudian Daud menyatakan akan mengambil tanah milik warga Yahudi secara paksa. Lalu Allah menurunkan wahyu kepada Daud, wahai Daud, Aku menyuruhmu untuk membangunkan sebuah rumah ibadah agar namaKu disebut di dalamnya. Akan tetapi kamu ingin membangunkannya di atas tanah yang dirampas secara paksa. Maka dari itu, hukumanmu adalah, kamu tidak boleh membangunkan rumahKu di atas tanah itu. Daud menjawab : Ya Tuhanku, bagaimana jika tanah itu diambil secara paksa dari harta milik anakku. Tuhan berfirman, meskipun tanah milik anakmu.

Kemudian Umar mengatakan kepada Abbas : Pulanglah, aku tidak akan mengambil secara paksa tanah tempat tinggalmu. Abbas menjawab : Jika kamu tetap ingin memperluaskan bangunan masjid itu, maka aku akan mewakafkan tanah itu bagi orang Muslimin dalam usaha untuk memperluaskan bangunan fizikal masjid.

Wallaahu a’lam.

(Tokoh-tokoh besar Islam sepanjang zaman; Syeikh Muhammad Sa’id Mursi)

No comments:

Post a Comment