Wednesday, January 9, 2013

Mengutamakan Pelanggan


Nilai Ketiga Etos Perkhidmatan Awam

Pelanggan merupakan individu atau kumpulan yang memohon  atau menerima perkhidmatan daripada sesebuah agensi. Perkhidmatan pelanggan yang responsif, mesra dan mengutamakan pelanggan menjadi teras kepada kecekapan serta keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan dan seterusnya, memenuhi kehendak dan kepuasan mereka.

Panduan pengurusan penghubungan pelanggan yang dikeluarkan MAMPU merupakan satu pendekatan ke arah memenuhi kehendaki dan ekspektasi pelanggan melalui hubungan dan interaksi yang berkesan.

Dalam konteks ini, penjawat awam diseru untuk memberikan layanan yang sama, konsisten dan saksama kepada rakyat melalui proses kerja yang jelas. Mereka berperanan sebagai pemudah cara yang perlu mempunyai sikap mengutamakan keperluan dan ekspektasi pelanggan dengan layanan yang mesra. Memudah cara bukan sahaja memudahkan sesuatu proses kerja tetapi juga memberi perkhidmatan dengan penuh sifat empati dan prihatin serta berinteraksi denga penuh sopan.

Amalan :

# Memberi perkhidmatan dengan senyuman
# Memberi layanan yang baik dan mesra
# Bercakap dengan sopan menggunakan nada yang betul
# Mengekalkan tingkah laku dan disiplin yang baik sepanjang masa
# Mengadakan Hari Bertemu Pelanggan
# Membantu pelanggan melebih ekspektasi melalui prinsip going the extra mile
# Memberi layanan yang sama, adil dan konsisten kepada semua pelanggan

Etos Perkhidmatan Awam
MAMPU, 2012

No comments:

Post a Comment