Wednesday, January 23, 2013

Maksiat batin 6


Kasihkan kemegahan

Adapun kasihkan kemegahan maka ia dicela oleh syarak :

1. Seperti firman Allah Taala : Negeri akhirat itu Aku jadikan bagi orang yang tiada berkehendakkan ketinggian dan kemegahan dan tiada berkehendak membinasakan orang di dalam bumi. Dan syurga itu bagi orang yang takut pada Allah Taala. (Al-Qasas : 83)

2. Sabda nabi saw : Kasihkan kepada harta dan kemegahan itu menumbuhkan sifat munafik di dalam hati seperti air menumbuhkan sayur-sayuran.

3. Imam al-Ghazali berkata :Ketahuilah bahawa kemegahan itu adalah masyhur sebutan pada orang ramai dan ia dicela oleh syarak, melainkan bagi orang yang dimasyhurkan oleh Allah Taala kerana memasyurkan agama dan dunianya.

4. Dan kata saidina Ali b Abi Thalib ra : Hinakan dirimu dan jangan engkau masyhurkan. Dan jangan kamu mengangkat dirimu supaya disebut orang dengan mempunyai ilmu dan lainnya. Sembunyikan dirimu dan pengetahuanmu serta diamkan, nescaya engkau sejahtera daripada kejahatan dan menyukakan orang-orang salih dan menyakit hati orang-orang yang fasik.

Wallaahu a’lam.

Hidayah Salikin
Syeikh Abdul Samad al-Palimbani.

Ya Allah, jadikanlah bahagian diri kami yang tersembunyi lebih baik daripada diri kami yang terlihat, dan jadikanlah bahagian yang terlihat itu baik. Ya Allah, kepadaMu kami memohon perkara-perkara yang baik yang diberikan kepada manusia, berupa harta dan anak-anak, yang tidak sesat dan tidak pula menyesatkan. Aameen ya Rabb.

No comments:

Post a Comment