Tuesday, January 15, 2013

Doa Menyeluruh


Ya Allah, hidupkanlah kami dalam kehidupan orang-orang yang berbahagia, matikanlah kami dengan kematian orang-orang yang bahagia, tempatkanlah kami di tempat orang-orang yang bahagia,  susulkanlah kami, dalam niat, kedudukan dan amal perbuatan kami, pada orang-orang yang berbahagia.

Anugerahilah kami keyakinan yang tidak tercemar keraguan, ilmu yang tidak dicampuri kebodohan, kepercayaan yang tidak diiringi kepalsuan dan kepasrahan diri yang tidak diselingi oleh keberpalingan.

Ya Allah, segerakanlah penerimaan doa kami dan penolakan bencana kami. KepadaMu kami mengadu dan Engkaulah tempat memohon pertolongan. Ya Allah, jadikanlah kesenangan dan kegembiraan kami dalam sikap patuh kepadaMu dan jadikanlah semua urusan kami berada pada redhaMu.

Ya Allah, wahai yang mengetahui semua keadaan kami, yang melihat seluruh rahsia serta niat kami, penuhilah semua keinginan kami, ampunilah dosa-dosa dan kejahatan kami, maafkanlah kesalahan dan kekeliruan kami, terimalah semua kebaikan kami dan maklumlah kami pada sikap kami di masa lalu dan yang akan datang, cantumkanlah nama kami dalam daftar nama-nama pemimpin kami dan masukkanlah kami pada jalur keselamatan kami, dalam hidup dan mati kami.

Ya Allah, wahai pengabul doa orang yang berdoa, wahai penolong orang yang meminta pertolongan, wahai pengasih orang yang lemah, perkenankanlah doa-doa kami dan segerakanlah pemenuhan berbagai keperluan kami, wahai yang Maha Penyayang di antara para penyayang.
 
Ya Allah, inilah keadaan kami, kami perlihatkan, inilah permintaan-permintaan kami, kami sampaikan, sungguh, tidak ada yang boleh melenyapkan kesusahan orang-orang yang susah kecuali Tuhan alam semesta. Ya Allah, wahai yang mengetahui apa yang akan terjadi, lindungilah kami dari keburukan sesuatu yang akan terjadi sebelum ia benar-benar terjadi, agar tidak terjadi.

Ya Allah, wahai yang mengetahui sesuatu yang turun, lindungilah kami dari keburukan sesuatu yang akan turun sebelum ia benar-benar turun, agar tidak turun. Ya Allah, ini lidah kami, menuturkan pengaduan kepadaMu, hanya Engkau tempat kami memohon pertolongan dalam setiap maksud dan hanya Engkau tempat mengadu derita.

Wahai yang Maha Penyayang  di antara para penyayang, sayangilah kami, wahai penolong orang yang memohon pertolongan, tolonglah kami, wahai penyelamat orang-orang yang celaka, selamatkanlah kami. KepadaMu  kami serahkan urusan kami dan padaMu  perjalanan kami akan berakhir dan kami tidak berharap kepada selain Engkau untuk menghapuskan penderitaan dan kerugiaan.

Ya Rabb, wahai pembuka kebaikan. Ya Allah, wahai yang membangkitkan, bangkitkanlah dari kesusahan kami sesuatu yang dapat menghimpunkan kami dalam nikmat dan keuntungan, yang dapat mendekatkan kami kepada Si Kekasih yang ummi. Semoga selawat serta salam dicurahkan Allah kepada Saidina Muhammad saw kepada keluarga dan para sahabatnya.

Ya Allah, ya Rabb, selain tenggelam dalam nikmatMu, kami juga sungguh tenggelam dalam lumpur dosa-dosa kami, maka kami memanjatkan syukur di atas nikmatMu dan memohon keampunan untuk perbuatan dosa kami. Ya Allah, peliharalah kami dalam agama kami, dalam keyakinan kami dan dalam hati kami, agar tidak ditimpa fitnah, kenakanlah pada kami pakaian yang dibanggakan oleh para malaikat terdekatMu.

Ya Allah, tempatkanlah kami dalam benteng yang kukuh, agar terlindung dari semua jenis syaitan. Ya Allah, kami sungguh lemah, maka kuatkanlah kami dalam redhaMu, peganglah ubun-ubun kami menuju kepada kebaikan dan jadikanlah Islam sebagai terminal akhir dari kerelaan kami.

Ya Allah, wahai yang menjadi kekasih orang-orang yang memohon, wahai pembimbing orang-orang yang bingung, wahai penyambung orang-orang yang terputus, biasakanlah kami berada dalam keadaan bahagia pada setiap saat, masukkanlah kami pada tempat-tempat orang-orang yang memiliki hati yang bersih, dalam kehadiranMu yang agung, lapangkanlah semua urusan kami dan beri kami jalan keluar dari setiap kesempitan.

Apabila Engkau membukakan satu bab ilmu untuk kami, jadikanlah bab itu sebagai bab paling luas di antara bab-bab ilmu.Peliharalah kami dari buruknya hijab, beratnya seksa dan terputusnya semua sebab. Wahai pemberi rasa selamat kepada orang-orang yang takut, selamatkanlah kami dari apa pun yang kami takutkan. Ya Allah, berilah kami ruang yang luas dalam penjagaan dan perlindunganMu dari pelbagai kejahatan, gangguan dan cubaan.

DariMu kami berharap kecukupan, wahai Yang Maha Mencukupi, dariMu kami berharap petunjuk, wahai pemberi petunjuk, kami tidak perlu penolong lain jika Engkau menjadi penolong kami dan kami tidak perlu pelindung lain jika Engkau menjadi pelindung kami.

Ya  Allah, bukakanlah untuk kami peluang yang nyata dalam merenungi Al-Quran yang mulia serta memahami rahsia-rahsianya, anugerahilah kami etika yang baik saat membaca ayat-ayatnya dan mendengarnya, anugerahilah kami, ya Rabb, penghafalan akan lafaz-lafaznya, pemeliharaan akan hak-haknya, pemenuhan panggilan para penyerunya, serta kesegeraan dalam menjunjung perintah dan menjauhi larangannya, jadikanlah kami sebahagian bahagian dari orang-orang yang memenuhi haknya. Jadikanlah Al-Quran sebagai penyaksi kami di hadapanMu, penyaksi kebenaran ilmu akan apa yang diseru kepada kami, wahai yang paling penyayang di antara para penyayang.

Semoga selawat serta salam dilimpahkan kepada Saidina Muhammad, kepada keluarga dan para sahabatnya, semuanya. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Aameen.

(Doa-doa para nabi & wali, Sayyid Muhammad bin ’Alawi Al-Maliki)

No comments:

Post a Comment