Thursday, January 24, 2013

Maksiat batin 7


Kasihkan dunia

Adapun kasihkan dunia itu adalah dicela oleh syarak dan ini adalah asal bagi segala sifat kejahatan yang membinasakan manusia seperti :

1. Firman Allah Taala : Sesiapa yang berkehendakkan pahala akhirat, nescaya Aku tambahkan di dalam pahalanya itu. Dan sesiapa yang berkehendakkan pahala dunia, nescaya Aku berikan kepadanya dan tiadalah baginya apa-apa bahagian lagi di akhirat.
(As-Syura : 20)

2. Sabda nabi saw : Kasihkan dunia itu adalah kepala bagi segala kesalahan dan kejahatan.

3. Sabda nabi saw : Dunia itu penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi orang kafir.

4. Sabda nabi saw : Dunia serta kandungannya dilaknat, melainkan mana-mana bahagiannya yang dibuat kerana Allah.

5. Sabda nabi saw : Jika dunia itu pada Allah seberat sayap nyamuk, nescaya Allah tidak tuangkan kepada orang kafir satu teguk air.

6. Sabda nabi saw : Sesiapa yang kasihkan dunianya, nescaya ia memudaratkan akhiratnya. Dan sesiapa yang kasihkan akhiratnya, nescaya ia memudaratkan dunianya. Maka pilihlah akhirat yang kekal atas dunia yang fana.

Dunia yang dicela dan dunia yang yang dipuji :

Dan ketahuilah bahawa nafsu dunia itu tiada semata-mata dicela dan tiada semata-mata dipuji, kerana dunia itu jika tiada memberi manfaat kepada akhirat, maka dicela oleh syarak dan jika memberi manfaat kepada akhirat, maka ia dipuji oleh syarak :

1. Sabda nabi saw : Dunia itu tempat bertani bagi akhirat
Iaitu dunia, tempat menghasilkan bekalan bagi akhirat kerana dunia itu tempat perniagaan bagi akhirat.

2. Sabda nabi : Dunia itu manis serta hijau. Sesiapa yang mengusahakan harta yang halal daripadanya dan menghasilkannya dalam keadaan yang sebenarnya, nescaya Allah memberi pahala kepadanya dan memasukkannya ke dalam syurga. Dan sesiapa yang mengusahakan harta yang tidak halal daripadanya dan dibelanjakannya dalam keadan yang tiada sebenarnya, nescaya Allah Taala memasukkannya ke dalam negeri yang hina iaitu neraka Jahnam.

Wallaahu a’lam.

Hidayah Salikin
Syeikh Abdul Samad al-Palimbani.

No comments:

Post a Comment