Thursday, January 10, 2013

Musyawarah dan Penglibatan


Nilai Keenam Etos Perkhidmatan Awam

Musyawarah dan penglibatan adalah salah satu konsep di bawah engaged governance yang melibatkan pelbagai pihak dalam proses pembuatan keputusan dan penggubahan dasar serta program awam. Penglibatan di antara rakyat, kerajaan, badan bukan kerajaan dan sektor swasta dalam proses tersebut bertujuan untuk menambah baik sesuatu dasar supaya memberikan impak yang lebih positif kepada landskap sosioekonomi negara.

Konsep musyawarah ini dicerminkan oleh kerajaan menerusi mekanisme engagement dalam pelaksanaan National Key Result Area (NKRA) dan Goverment Transformation Programme (GTP) yang direalisasikan melalui konsep hari terbuka. Melalui pendekatan hari terbuka, semua pihak boleh memberikan maklum balas terhadap program dan polisi baru kerajaan.

Meskipun diakui tidak berupaya untuk memuaskan hati semua pihak tetapi melalui kaedah ini akan membolehkan kerajaan memperoleh pandangan yang selaras dengan aspirasi rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan

Amalan :

# Menyediakan saluran untuk mendapatkan maklumbalas dan cadangan.
# Menubuhkan pasukan petugas yang melibatkan pelanggan dan pihak-ihak berkepentingan
# Memperkenalkan program-program peningkatan kesedaran penjawat awam tentang  keperluan memenuhi ekspektasi pelanggan.
# Menyediakan sesi dailog. Mesyuarat, seminar, persidangan dan kajian awam yang melibatkan sektor swasta dalam penggubalan dasar kerajaan.

Etos Perkhidmatan Awam
MAMPU, 2012

No comments:

Post a Comment