Friday, January 11, 2013

Khadijah ra


Ketika rasulullah saw menemuinya dalam ketakutan setelah turunnya wahyu, wanita pertama beriman kepada Allah dan RasulNya ini lantas berkata : Sama sekali tidak. Allah tidak  akan mengkhianatimu, selama-lamanya. Kamu telah menyambung tali silaturrahim, memikul beban orang lain, mengusahakan sesuatu yang belum ada, menghormati tetamu dan sentiasa membela kebenaran. (HR: Al-Bukhari)

Suatu ketika, Jibril datang menemui nabi dan berkata : Wahai rasulullah! Ini Khadijah telah datang sambil membawa sebuah bekas yang di dalamnya ada lauk, makanan dan minuman. Jika dia telah menemuimu, maka sampaikan kepadanya salam dari Tuhannya dan dari saya. Sampaikan juga berita gembira kepadanya dengan sebuah rumah di surga yang diperbuat dari mutiara yang di dalamnya tidak ada kebisingan dan kesusahan. (HR: Al-Bukhari)

Setelah Ummul Mukminin pertama ini meninggal, namanya terus menjadi sebutan dan dipuji oleh rasulullah. Berkata Aisyah kepada nabi : Betapa seringnya kamu mengingat (menyebut-yebut) Khadijah, bukankah Allah telah menggantikan untuk kamu yang lebih baik darinya? Nabi menjawab : Allah tidak menggantikan untukku wanita yang lebih baik darinya. Dia beriman kepadaku pada ketika orang lain ingkar kepadaku, dia mempercayaiku ketika orang lain mendustakanku, dia menolongku dengan hartanya pada ketika orang lain tidak ada yang menolongku dan Allah telah mengurniakan anak lelaki (dari hasil perkahwinan dengan) nya sedang wanita-wanita lain tidak.

Wallaahu a’lam.

No comments:

Post a Comment