Tuesday, January 8, 2013

Budaya kesegeraan


Nilai Kedua Etos Perkhidmatan Awam

Kotter (2008) telah mentakrifkan kesegeraan sebagai bukan sahaja untuk menyelesaikan sesuatu tugasan dengan cepat, tetapi ia meliputi pemikiran, kehendak dan perlakuan. Pemikiran di sini bermaksud peluang-peluang yang ada di sekeliling yang tidak terfikir oleh orang lain atau yang menuntut kita berfikir di luar kotak. Kehendak ialah tahap kemahuan untuk melakukan sesuatu dengan segera sehingga berjaya. Perlakuan pula ialah kesedaran dan kesensitifan tentang perkara yang sedang berlaku yang bukan hanya menyelesaikan kerja-kerja rutin setiap hari, malah lebih daripada itu.

Apabila budaya kesegeraan ini diamalkan, maka penjawat awam perlu mengambil tindakan dengan kadar segera ke atas sesuatu isu yang dibangkitkan dan bukan mengikut masa sendiri. Mereka perlu hadir bekerja setiap hari dengan azam untuk mencapai sesuatu matlamat dan mengenepikan aktiviti yang tidak berfaedah untuk bergerak pantas di samping berwaspada terhadap ancaman dan peluang yang wujud.

Begitu juga apabila membuat keputusan ia perlu dibuat dengan segera tanpa mengorbankan kualiti. Sekiranya sesuatu keputusan itu lewat dibuat disebabkan oleh kerja yang banyak dan berterusan maka kerja-kerja tersebut perlu disusun semula dan proses kerja direkayasa.
 
Sesungguhnya, pelanggan mengharapkan urusan mereka dikendalikan dengan segera, responsif dan berkesan. Maka penjawat awam perlu memenuhi keperluan pelanggan di samping mematuhi prosedur dan peraturan kerja yang berkuatkuasa :

Amalan :

# Membuat keputusan dan tindakan susulan dengan segera
# Membantu pelanggan tanpa berlengah
# Melaksanakan arahan mengikut peraturan dengan segera
# Mengambil tindakan berdasarkan keutamaan dan kesegeraan
# Menepati tarikh dan jadual pelaksanaan tugas

Etos Perkhidmatan Awam
MAMPU, 2012

No comments:

Post a Comment