Monday, December 31, 2012

Qasidah Burdah 10


Doa dan munajat

152. Wahai makhluk yang paling mulia! Siapa lagi yang akan menolongku selain engkau ketika berlakunya huru-hara yang menyeluruh (di Padang Mahsyar).

153. Kiranya, pangkatmu yang luas itu tidak akan sempit dari melindungiku, ketika Allah akan tampil dalam keadaan seorang yang akan membalas segala dosa dan kesalahan.
 
154. Kebaikan dunia dan kebaikan akhirat adalah sebahagian dari kemurahanmu, sementara ilmu yang ada di Lauhul Mahfuz dan Al Qalam adalah sebahagian dari ilmu yang diberi oleh Allah kepadamu.

155. Oleh itu, wahai diriku! Janganlah engkau berputus asas dari kesalahan walaupun besar, kerana dosa-dosa besar itu sebenarnya kecil bila dibanding dengan keampunan Allah.

156. Kiranya rahmat Ilahi ketika dibahagikan akan tercucurlah sesuai dengan keperluan. Besar dosa, maka besar pula rahmat yang akan diberikan.

157. Wahai Tuhanku! Janganlah kiranya Engkau hampakan harapanku dan janganlah Engkau hancurkan hisabku kelak di akhirat.

158. Ya Allah, kasihanilah hambaMu ini, baik di dunia ataupun di akhirat kerana kesabarannya sangat tipis. Kalau ditimpa musibah ia akan cepat hilang.

159. Ya Allah, izinkanlah bagi awan rahmat untuk mencucurkan salawat dan salamnya ke atas nabi Muhammad saw. Biarlah ia tercucur dengan deras dan lebatnya.

160. Juga ke atas keluarga, sahabat dan para tabien. Mereka inilah orang-orang yang sentiasa bertaqwa, suci, penyantun dan pemurah.

161. Selama dahan kayu Al Baan masih digoyangkan oleh tiupan angin Shaba (angin sepoi-sepoi bahasa) dan selama unta menari kegirangan kerana mendengar irama nasyid pengiringnya.

Al Imam Muhammad bin Said Al-Bushiri (608-696H)
Khazanah Banjariah

No comments:

Post a Comment