Friday, December 7, 2012

Hamba Allah


Abdul Aziz bin Abu Ruwwad berkata : Telah disampaikan  khabar kepadaku bahawa seorang ahli ibadah di kalangan bani Israil terlihat gembira kerana bermimpi di dalam tidurnya bahawa si Fulanah akan menikahinya di surga. Iapun mendatangi perempuan itu dan berkata : Sesungguhnya aku sangat ingin bertamu kepadamu selama tiga hari, tiga malam.
                            
Perempuan itu menjawab : Dengan sangat senang hati.

Ia berkata : Kemudian ia pun menjadi tetamunya di tempat yang biasa menjadi tempat ibadahnya selama tiga hari. Ia tidur terjaga namun perempuan itu tidur dengan pulas, ia masuk pagi dalam keadaan saum, namun perempuan itu tidak.

Tatkala selesai, ia bertanya kepada perempuan itu: Adakah amalanmu selain ini? Aku tidak mempercayai amalanmu yang aku saksikan.

Ia menjawab: Wahai saudaraku! Tidak ada yang lain terkecuali apa yang telah kamu saksikan, kecuali ada satu bagian yang tidak kamu lihat!

Ia bertanya: Apa itu?

Ia menjawab : Iaitu jika aku berada dalam kesulitan, sama sekali aku tidak pernah berasa ingin berada dalam keluasan. Jika aku berada dalam kelaparan, sekalipun aku tidak pernah ingin berada dalam keadaan kenyang. Jika aku berada dalam di bawah panasnya terik matahari, sekalipun aku tidak pernah ingin berada dalam keadaan teduh. Jika aku dalam keadaan sakit, sekalipun aku tidak pernah ingin berada dalam keadaan sihat. Kemudian ia berkata : Bahagian yang manakah ini, di mana aku bisa mengerti?

Ia menjawab : Ini adalah bagian di mana semua orang akan sangat payah untuk melakukannya terkecuali hanya benar-benar yang disebut dengan hamba Allah.

 Wallaahu a’lam.

( Mencari erti keredhaan Ilahi; Muhammad Khalid Thabit )

Ya Allah, ampuni dosaku, luaskan agamaku, baguskan usahaku, qanaahkan diriku terhadap apa yang telah Engkau rezekikan kepadaku dan janganlah Engkau palingkan hatiku kepada sesuatu yang bisa memalingkanku dariMu, wahai yang membolak-balikkan hati.Ameen.

No comments:

Post a Comment