Thursday, December 13, 2012

Qadak dan Qadar



Dialah yang telah memberi kita kekuatan untuk berjalan,
selangkah demi selangkah.
Dan siapa pun yang ditetapkan langkah demi langkahnya,
tentunya ia akan menapakinya.
Dan bagi siapapun yang telah ditetapkan tempat kembalinya
maka tentunya ia tidak akan mati di tempat manapun,
terkecuali di tempatnya itu.

’Atha berkata : Jagalah oleh kalian dariku tentang : Qadar; baiknya mahupun buruknya, manis dan pahitnya datang dari Allah, yang tidak ada sedikitpun bagi seorang hamba untuk berkehendak dan menawar-nawar lagi.

Mutharraf berkata: Bahawa perumpamaan Bani Adam seperti batu ini, jika ia digerakan oleh sesuatu, maka iapun bergerak. Dan jika tidak, maka ia adalah sebuah batu yang dilemparkan ke muka bumi. Kemudian ia membaca firman Allah :

(dan) barangsiapa yang tiada diberi cahaya (petunjuk) oleh Allah tiadalah dia mempunyai cahaya sedikitpun. ( An-Nur: 40)

Abu Sulaiman Ad-darany pernah berkata: Bukanlah amalan-amalan manusia itu bergantung kepada apa yang ia sukai dan apa yang ia benci. Bahawasanya Ia hanya redha terhadap suatu kaum yang beramal dengan amalan-amalan redha. Dan benci terhadap suatu kaum yang beramal dengan amalan-amalan yang penuh dengan kebencian.

Kemudian ia berkata: Sungguh Allah telah menempatkan mereka di suatu ruang sebelum mereka taat kepadaNya. Dan berhak memasukan mereka ke dalam neraka sebelum mereka sendiri bermaksiat terhadapNya. Kerana Umar bin Khattab pernah membawa makanan ke hadapan berhala-berhala, namun Allah mencintainya. Dengan begitu sungguh hal itu tidak sedikitpun memudaratkan Allah barang secuitpun.

Pernah suatu hari ditanyakan kepada ’Aisyah : Kalimah apa yang paling banyak Rasulullah ucapkan di rumah ketika menyendiri? Ia menjawab: Beliau sering mengatakan: Tidaklah ditetapkan suatu perkara terkecuali akan terjadi.

Wallaahu a’lam.

(Mencari erti keredhaan Ilahi; Muhammad Khalid Thabit)

No comments:

Post a Comment