Monday, December 31, 2012

Qasidah Burdah 9


Istighfar (meminta ampun) dan tawassul (berdoa dengan keberkatan baginda)

140. Kupersembahkan puji-pujian in keharibaan baginda, semoga Allah mengampuni dosa umur yang telah disia-siakan dalam menggubah syair dan berkhidmat yang tak kena pada tempatnya.

141. Aku sebenarnya telah terperangkap dalam puji dan khidmat yang sia-sia, sehingga aku sangat bimbang akan akibat buruk perbuatanku itu, seoalah-olah aku seekor binatang korban yang sudah sedia untuk disembelih.

142. Aku sebenarnya hanya memperturutkan bisikan alam remaja sahaja. Maka sekarang ini telah hilanglah segala-galanya. Yang tinggal hanyalah dosa dan penyesalan.
 
143. Alangkah ruginya perniagaan orang  yang tidak mahu membeli agama dengan dunia dan sama sekali tidak mahu berusaha ke arah itu.

144. Sesiapa yang menjual agamanya untuk mendapatkan dunia, sudah tentu ia akan tertipu dalam perniagaannya.

145. Andainya aku mengerjakan dosa maka hubunganku dengan baginda masih belum rapuh dan tali ikatan pun masih belum terputus.

146. Kerana bagiku ada satu jaminan apabila namaku juga Muhammad. Dan baginda itu adalah makhluk yang paling menyempurnakan janji.

147. Kalau bukan baginda yang akan memberi syafaat kepadaku pada hari kiamat nanti, maka katakanlah : Wahai alangkah ruginya orang yang tergelincir kakinya.

148. Rasanya, tak mungkin baginda menolak orang yang mengharapkan kemurahannya dan tak mungkin baginda menghampakan orang yang meminta perlindungan daripadanya.

149. Sejak kutumpukan fikiranku untuk memuji baginda, aku dapat merasakan bahawa hanya bagindalah yang paling kuharapkan untuk keselamatanku di akhirat kelak.

150. Kiranya, aku yang kerdil ini tidaklah akan terluput dari kemurahan baginda, kerana hujan itu akan jatuh ke seluruh permukaan bumi baik yang tinggi ataupun yang rendah. Maka akan tumbuhlah bunga yang harum mewangi.

151. Aku tak pernah memahukan apa jua ganjaran dunia dari madahku, seperti halnya Zuhair yang mengaut harta kekayaan apabila ia memuji Raja Harim bin Sinan.

Al Imam Muhammad bin Said Al-Bushiri (608-696H)
Khazanah Banjariah

No comments:

Post a Comment