Sunday, December 9, 2012

Ciri-ciri mentor yang baik bagi mentoring


Mentoring disediakan untuk menguruskan pekerja yang mempunyai prestasi melebihi purata. Ungkapan coaching adalah disemai dan motivasi manakala mentoring adalah arahan dan panduan.

Ciri-ciri mentor yang efektif menurut Prof Linda Hill dari Harvard pada akhir 1980-an ialah :

a) Mereka meletakkan stardard yang tinggi
b) Mereka menjadikan diri mereka sentiasa ada pada protege mereka. Dalam erti kata lain, mereka sanggup menggunakan masa dan usaha yang diperlukan untuk mentoring yang baik.
c) Mereka menurunkan pengalaman dengan mengemudi protege ke arah projek-projek yang penting secara berkumpulan dengan tugas-tugas yang mencabar.

Selain itu ciri-ciri mentor yang efektif ialah :

a) Orang yang berjaya dan disegani dalam organisasi
b) Memiliki kemahiran membangunkan orang lain – iaitu mereka adalah pendengar yang baik, tahu bagaimana hendak bertegas dengan orang lain dan mempunyai peribadi yang memuaskan.
c) Faham dengan baik cara protege mereka berlatih. Contohnya  melalui perbincangan, pengalaman terus dan cara-cara lain
c) Mempunyai akses kepada maklumat dan orang yang dapat membantu dalam kerjaya masing-masing
d) Tulus dan berterus terang semasa berurusan
e) Mempunyai chemistry bersama protege mereka
f) Mempunyai  hubungan kukuh dengan organisasi iaitu mereka berpuas hati dan selesa dengan posisi mereka.

Banyak lagi ciri-ciri mentor yang efektif yang boleh disenaraikan. Namun tidak mungkin anda dapat mencari mentor yang memiliki kesemua ciri-ciri ini. Ahli psikologi, Timothy Butler dan James Waldroop menerangkan bahawa orang yang memiliki ciri-ciri ini adalah orang yang dapat menanam semangat hidup kepada orang lain melalui coaching dan mentoring.

Bagi sesetengah orang, tiada perkara lain yang lebih menyeronokkan daripada memberi latihan, yang diterjemahkan kepada coaching atau mentoring. Individu-individu ini menanamkan keinginan hidup, memberi tunjuk ajar kepada pekerja-pekerja, rakan-rakan dan pelanggan ke arah pelaksanaan yang lebih baik.

Wallaahu a’lam.

( Mudahnya coaching & mentoring; Dr Shaker Mustafa )

No comments:

Post a Comment