Saturday, December 15, 2012

Wahab bin Munabbih


Nama lengkapnya Wahab bin Munabbih bin Kamil bin Saij bin Dzi Kibar, biasa dipanggil Abu Abdillah. Dia dilahirkan pada tahun 34H. Para ulama hadis menyatakan bahawa Wahab termasuk perawi yang dipercayai. Dia pernah menjawat jawatan sebagai hakim di institusi kehakiman Shan’a, Yaman.
 
Dia tidak pernah tidur di atas tilam selama 40 tahun. Dia selalu solat subuh dengan wuduk yang digunakan untuk solat Isyak selama 20 tahun. Jika menunaikan solat malam, dia selalu mengucapkan, : BagiMu pujian yang abadi, pujian yang tidak terhingga, pujian yang tidak terputus oleh masa, hanya Engkau yang layak kami puji dan Kamulah Zat yang berhak kami puji.

Dia pernah mengatakan, : Ilmu adalah kekasih seorang mukmin, murah hati sebagai pembantunya, akal sebagai petunjuk jalannya, amal sebagai pengawalnya, sabar sebagai panglima tenteranya, lemah lembut sebagai ayahnya dan keramahan sebagai saudaranya.

Dia juga pernah mengatakan, : Jika kamu mendengar ada orang yang memujimu dengan apa yang tidak ada pada dirimu, jangan hairan jika dia akan mencelamu dengan celaan yang tidak ada pada dirimu.

Seterusnya dia mengatakan, : Seorang mukmin mengamati sesuatu agar dia tahu, bercakap agar dia faham, diam agar dia bebas dari kesalahan dan diam agar dia dapat berzikir.

Dia meriwayatkan hadis dari Ibnu Abbas, Abu Hurairah, Nu’man bin Basyir, Thawus dan yang lainnya. Di antara perawi yang meriwayatkan hadis darinya adalah Amr bin Dinar, Soleh bin Ubaid, Mundzir bin Nu’man dan yang lainnya. Dia meninggal dunia pada tahun 110H.

Wallaahu a’lam.

( Tokoh-tokoh besar Islam sepanjang zaman; Syeikh Muhammad Sa’id Mursi )

No comments:

Post a Comment