Monday, December 10, 2012

Doa Penerang Hati


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Segala puji bagiMu Ya Allah, kebaikan itu untuk orang yang bertakwa., tidak dimusuhi kecuali mereka yang menzalimi. Selawat dan salam untuk semulia-mulia utusan dan pengakhiran segala Nabi dan kepada seluruh keluarga dan sahabat baginda.

Wahai Tuhan yang telah mengajar Ibrahim akan hikmah, wahai Tuhan yang telah memberikan kefahaman kepada Sulaiman dengan sebaik-baik kefahaman. Maka Kami (Allah) berikan kepada nabi Sulaiman pemahaman hukum yang lebih tepat dan Kami telah berikan kepada Daud dan Sulaiman hikmat kebijaksanaan dan ilmu yang banyak dan Kami mudahkan gunung-gunung dan unggas memuji Kami (Allah) bersama-sama Nabi Daud. Dan Kami (Allah) berkuasa melakukan semuanya itu. Wahai Tuhan nabi Allah Sulaiman, nabi Ibrahim, nabi Musa, nabi Isa dan nabi Muhammad saw. Keluarkanlah kami dari kegelapan, kejahilan dan sifat lupa dengan rahmatMu. Ya Allah, Wahai Tuhan Yang Maha Pengurnia Rahmat.

Ya Allah, tambahkanlah kepada kami ilmu, kurniakan kepada kami kefahaman dengan rahmatMu, Wahai Tuhan sebaik-baik pemberi rahmat.

Ya Allah, terangi kami dengan sinaran cahayaMu dan jauhkan kami daripada sifat lupa. Wahai Tuhan sebaik-baik pemberi rahmat.

Ya Allah, kurniakan kepada kami kefahaman umpama para nabi, kekuatan ingatan umpama ingatan para rasul. Kurniakan kami juga Ya Allah, ilham umpama ilham para Malaikat yang hampir denganMu. Ya Allah, Wahai Tuhan sebaik-baik pemberi rahmat.

Ya Allah ,Tuhan yang memiliki keindahan langit dan bumi yang mempunyai kehebatan dan kemuliaan yang tidak dicapai oleh makhluk selainMu Ya Allah.

Kami memohon daripadaMu, Ya Allah agar Kau berikan cahaya penglihatan kami kepada kitabMu.

Kau lancarkan lidah kami untuk membaca kitabMu, Kau lapangkanlah dada dan hati kami agar segala tubuh badan kami akan patuh kepada segala suruhanMu. Sesungguhnya tiada yang mampu menjelmakan hidayah kebenaran Islam kecuali Engkau Ya Allah. Dan tiada tempat untuk berlindung dan mempunyai segala kekuatan kecuali kepadaMu Ya Allah, Tuhan Yang Maha Tinggi Lagi Maha Agung.

Wahai Tuhan kami, hiasilah akhlak anak-anak kami dengan hiasan al-Quran dan cenderungkan hati mereka ke arah petunjuk dan hidayah.

Ya Allah, bukakanlah kepada kami pintu pengetahuan dan mantapkan ilmu fardhu ain dan ilmu tentang al-Quran dan hadis dan tunjukkan kami jalan yang lurus dan selamat. Wahai Tuhan sekalian alam.

Ya Allah, manfaatkanlah dengan ilmu yang telah Engkau ajarkan kepada kami dan ajarkanlah kepada kami ilmu yang boleh mendatangkan manfaat kepada kami dan tambahkanlah ilmu kepada kami pada setiap masa dan ketika.

Ya Allah, jadikanlah ilmu sebagai pembela kepada kami dan janganlah Kau jadikan ianya sebagai penentang kepada kami dan jadikanlah segala perkataan-perkataan yang mendatangkan kebajikan itu dapat kami ikuti serta contoh dalam hidup kami.

Wahai Tuhan kami, tunaikanlah hajat permintaan kami. Wahai Tuhan yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, perkenankanlah segala hajat kami ya Allah dengan keberkatan nabi Muhammad saw dan kemuliaan Al-Fatehah. Ameen.

Ust Hj Muhidir b Hj Tamjis
Senjata Mu’min

No comments:

Post a Comment