Sunday, December 30, 2012

Qasidah Burdah 7


Isra’ Mi’raj dan keutamaan baginda saw

105. Wahai rasulullah, sebaik-baik orang yang diharapkan oleh pengunjungnya, sama ada bagi mereka yang berjalan kaki atau yang menaiki unta yang laju.

106. Engkau tanda kekuasaan Allah yang besar bagi mereka yang mau berfikir dan engkau merupakan  nikmat Allah yang paling agung bagi mereka yang mencari keberuntungan.

107. Di keheningan malam engkau telah berjalan dari Masjidil Haram ke Baitul Maqdis, laksana bulan pernama berjalan laju menembusi kegelapan malam.

108. Engkau terus naik ke makam yang tertinggi, sehungga engkau sangat dekat dengan Tuhanmu. Ketinggian yang tak terjangkau dan tak pernah dicita-citakan oleh orang lain.

109. Engkau telah di kedepankan oleh para nabi dan rasul, laksana tuan yang mulia dihormati oleh khadam-khadamnya.

110. Kau tembusi tujuh petala langit dan kau temui para anbiya. Ketika engkau berada di tengah-tengah mereka engkaulah pemegang bendera keagungan.

111. Apabila sudah tidak ada peluang untuk sesiapapun mendahuluimu dan orang lain sudah pasti tidak akan sampai ke ketinggian martabatmu.

112. Ketika itu engkau mengatasi  segala darjat para anbiya, lalu engkau seorang dipanggil dengan penuh ketinggian.

113. Supaya hanyalah engkau seorang yang dapat mengetahui segala rahsia yang tersembunyi dari mata manusia dan hanyalah engkau seorang yang dapat menyaksikan segala hikmah yang tertutup.
 
114. Engkau raih segala kebanggaan tanpa seorangpun yang menyertaimu Dan engkau lintasi segala darjat ketinggian tanpa ada seorang jugapun yang menandingimu.

115. Alangkah hebatnya ketinggian martabatmu. Alangkah mulianya anugerah yang diberikan Allah kepadamu.

116. Berita baik bagi kita umat Islam bahawa kita telah diberikan syariat yang kuat yang tidak dapat diruntuhkan.

117. Apabila Allah swt telah menamakan rasulullah saw dengan sebaik-baik rasul, maka kita sebagai umatnya dengan sendirinya adalah sebaik-baik umat.

Al Imam Muhammad bin Said Al-Bushiri (608-696H)
Khazanah Banjariah

No comments:

Post a Comment