Thursday, December 6, 2012

Seperti apa Kelantan itu?


Malam Bicara Selebriti, Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu
1 Disember 2012

Pertama kali khabar itu datang
khabar undangan dari negeri
nun jauh di seberang sana
sebuah negeri bernama Kelantan
Kelantan?
sebutan itu menjadi pertanyaan besar
pertanyaan besar yang melingkupi
ruang fikirku
pertanyaan besar yang melingkup waktuku

Seperti apa negeri Kelantan itu?
seperti apa masyarakatnya?
seperti apa budayanya?
dan waktupun terus berganjak
hingga waktu itu pun tiba
aku menjejakkan kaki
di negeri  yang baru
di negeri yang masih misteri
di dalam pemikiranku
sedikit demi sedikit
cuba aku selami
sedikit demi sedikit
cuba aku jawab pertanyaan
yang berkecamuk di pemikiranku.

Oh ini Kelantan....
sebuah negeri yang cantik
yang cantik tidak hanya dari kulit luarnya
namun cantik yang sesungguhnya
kenapa aku bisa berkata seperti itu
kerana di sini aku temui lagi kepingan ilmu
yang akan terus menambah wawasanku
di sini aku temui budaya yang mengagungkan
budaya yang menjunjung tinggi
nilai-nilai keislaman
budaya Islam sebagai landasan
pemerintahannya
budaya Islam sebagai roh masyarakatnya
dan di sini aku bertemu dengan wanita-wanita
yang tangguh
wanita-wanita yang ikhlas menjalankan peranan
sebagai ibu.

Peranan sebagai madrasah ilmu pertama
untuk anak-anaknya
untuk buah hatinya
untuk pejuang-pejuang  Allah
Ya Allah
sujud  syukurku untuk Engkau
kerana Engkau telah ditakdirkan
aku di negeri ini
di negeri InsyaAllah penuh BerkahMu
di negeri yang penuh dengan ulama-ulamaMu
di negeri dengan pemimpin yang tawaduk
di negeri di mana umatMu
saling mencintai sesamanya kerana Engkau Ya Allah

Ya Allah berkatilah perjalananku ini
Ya Allah limpahilah masyarakat
limpahilah pemimpin negeri Kelantan
limpahilah ulama-ulamanya
dengan petunjukMu
dengan rahmatMu
dengan nikmatMu
dengan perlindunganMu
Amin....Amin....Ya Rabbal Alamin.......

Meyda Sefira
Sinar Harian
6 Disember 2012

No comments:

Post a Comment