Sunday, December 30, 2012

Qasidah Burdah 5


Mukjizat-mukjizat baginda saw

72. Pohon-pohon kayu datang  bersujud di hadapan baginda kerana memenuhi panggilannya. Ia berjalan ke hadapan baginda di atas batangnya tanpa ada kaki.

73. Akar pohon-pohon kayu itu membuat garis-garis indah sepanjang jalannya menuju baginda, seakan-akan sebuah kaligrafi yang sangat indah.

74. Bagitu juga halnya awan yang selalu berjalan mengikuti ke mana sahaja baginda berjalan. Ia menaungi baginda dari terik panas matahari.

75. Aku bersumpah, demi Tuhan yang memiliki bulan purnama yang terbelah dua, sesungguhnya hati baginda juga pernah dibelah dua, (lalu dibuangkan kekotorannya).
 
76. Ingatlah ketika Gua Stur melindungi jiwa yang baik (baginda saw) dan jiwa yang pemurah (Abu Bakar ra), maka mata orang-orang kafir jadi buta lalu tidak dapat melihat mereka berdua.

77. Ketika itu nabi yang benar dan Abu Bakar As Siddiq memang sedang berada di dalam gua itu, namun orang-orang kafir bersumpah-sumpah mengatakan : Tak ada siapa di dalamnya.

78. Mereka menyangka, tak mungkin labah-labah itu membuat sarangnya di pintu gua itu dan tak mungkin burung merpati itu bersarang di situ andainya nabi dan Abu Bakar ada di dalamnya.

79. Pemeliharaan Allah adalah jauh lebih kukuh daripada baju-baju besi yang berlapis-lapis dan daripada benteng yang tinggi.

80. Tak ada satu kesusahan yang kuhadapi, lalu aku datang meminta pertolongan daripada baginda kecuali aku akan mendapat perlindungan yang sangat baik.

81. Dan aku tidak meminta daripada baginda akan kebahagiaan dunia dan akhirat, kecuali kebahagiaan itu akan kudapatkan dari sebaik-baik orang yang memberi.

82. Jangan engkau ingkar wahyu yang diterimanya melalui mimpi, kerana hati baginda sentiasa dalam keadaan jaga walaupun ketika kedua matanya tertidur.

83. Hal yang seperti ini berlaku ketika baginda telah dilantik menjadi nabi, kerana tidak ada satu perkara yang patut engkau ingkari dari mimpi seorang nabi.

84. Maha Suci Allah!. Wahyu itu satu perkara yang tak dapat diusahakan oleh manusia (bahkan ia hanyalah anugerah Allah semata-mata). Begitu pula seorang nabi tidak patuh dituduh mereka-rekakan perkara yang ghaib.

85. Berapa banya orang yang sakit menjadi sembuh dengan berkat sentuhan tangannya dan berapa banyak pula hajat yang tertunai dari berkat doanya.
 
86. Doa baginda telah menyuburkan tahun kekeringan (kemarau) sehingga kelihatan berbeza dari tahun-tahun yang lain, seperti hari yang cerah jauh berbeza dari hari-hari yang hitam gelap.

87. Dengan berkat doa baginda, awan mendung  telah datang membawa hujan lebat, lalu engkau melihat lembah yang luas itu seakan-akan laut lepas atau banjir besar yang deras menggulung.

88. Biarkan aku terus menyebutkan tanda-tanda kebesaran baginda yang jelas kehebatannya seperti terangnya api tanda menerima tetamu yang diletakkan di atas bukit yang tinggi.

89. Permata itu akan bertambah indah bila tersusun rapi, namun bukanlah ada apa kurangnya apabila ia tidak tersusun.

90. Para pujangga dalam syairnya tidak akan mampu sampai ke kemuncak kehebatan akhlak baginda yang tinggi itu.

Al Imam Muhammad bin Said Al-Bushiri (608-696H)
Khazanah Banjariah

No comments:

Post a Comment