Friday, December 14, 2012

Abdullah bin Haram


Nama lengkapnya Abdullah bin Haram bin Tha’labah Al-Ansari Al-Khazraji, biasa dipanggil Abu Jabir.

Dia termasuk salah seorang di kalangan 70 orang Ansar yang membai’at Rasulullah dalam Bai’at Aqabah II dan termasuk salah seorang di antara 12 pemimpin Ansar yang terpilih dalam peristiwa bai’ah tersebut.

Dia turut serta dalam Perang Badar dan berperang menentang musuh bak seorang pahlawan agung.

Sebelum mara ke medan tempur dalam Perang Uhud tahun 3H, dia mengatakan : Aku tidak melihat diriku kecuali gugur dalam peperangan ini, bahkan aku berharap mudah-mudahan aku orang pertama yang gugur sebagai syahid dari barisan orang Muslimin.

Dia gugur sebagai pahlawan syahid dalam Perang Uhud. Ketika Rasulullah saw melihat anaknya, Jabir bin Abdullah dan keluarganya menangisi jenazah Abdullah bin Haram, Rasulullah mengatakan kepada mereka : Kamu semua menangis atau tidak menangisinya, sesungguhnya malaikat tetap sahaja menaunginya dengan sayapnya.

Suatu hari, Rasulullah saw mengatakan kepada anak lelakinya, Jabir : Wahai Jabir, Allah sama sekali tidak pernah bercakap dengan seorang hamba kecuali dari sebalik hijab (tabir) dan Allah telah bercakap dengan ayahmu secara terus (berhadapan). Kemudian Rasulullah menceritakan kepada Jabir tentang cita-cita ayahnya yang memohon agar dia hidup kembali agar dia dapat berperang pada jalan Allah. Dia berdoa pada Tuhannya, Ya Tuhanku, anugerahkanlah kepada orang yang masih berada di belakangku (yang masih hidup) kenikmatan yang telah kamu anugerahkan kepada kami. Lalu turunlah firman Allah swt :

Dan jangan sekali-kali engkau menyangka orang-orang yang terbunuh (yang gugur syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dengan mendapat rezeki. (Dan juga) mereka bersukacita dengan kurniaan Allah (balasan mati syahid) yang telah dilimpahkan kepada mereka, dan mereka bergembira dengan berita baik mengenai (saudara-saudaranya) orang-orang (Islam yang sedang berjuang), yang masih tinggal di belakang, yang belum (mati dan belum) sampai kepada mereka, (iaitu) bahawa tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita. ( Surah Al-Imran: 169-170)

Rasulullah saw menyuruh para sahabat supaya mengebumikan jasadnya bersama jasad Amr bin Jumuh dalam satu kubur kerana semasa hidup mereka berdua saling mencintai.

Wallaahu a’lam.

( Tokok-tokoh besar Islam sepanjang zaman; Syeikh Muhammad Sa’id Mursi )

No comments:

Post a Comment